Han troede ikke, den ville gå.

En reklamefilm for en bil, der ikke, som man ville forvente af en bilreklame, har stort fokus på logo, features med aircondition og meget plads i bagagerummet, men i stedet handler om noget meget lidt reklameagtigt.

Men Ford var frisk på en reklame, der ikke nødvendigvis skulle tiltrække nye kunder, men tale til de nuværende.

”Jeg tænkte: Lad os lave noget, der er så ærligt som muligt,” siger instruktør Daniel Kragh-Jacobsen, der sammen med manuskriptforfatter Ingeborg Topsøe blev valgt af reklamebureauet Very til at lave den 16 minutter lange reklamefilm for Ford Danmark.

En bilreklame med en skilsmisse som omdrejningspunkt.

”Det virkede bare så oplagt, fordi bilen jo er en kæmpe del af en skilsmisse. Under en skilsmisse er du rigtig meget i en bil; den er et redskab til at transportere dine børn frem og tilbage. Det er noget, mange kan relatere det,” siger den 29-årige instruktør.

Daniel Kragh-Jacobsen. Foto: privat

”Men jeg troede aldrig, at de ville gå med på den. De ville nok sige, at det var en fed idé, men at det var lidt for vovet. En skilsmisse er jo negativt, og det giver ikke umiddelbart mening i en reklamesammenhæng,” siger instruktøren, der derfor selvsagt var meget begejstret, da Ford gik med på idéen.

”Det har været ret vildt, at Ford bare har stolet 100 procent på det, vi er kommet med, og fra det øjeblik, vi fik opgaven, bare har sagt ja til alt,” siger Daniel Kragh-Jacobsen, der er uddannet instruktør i Los Angeles og tidligere har lavet både reklame- og kortfilm.

Han synes, at den danske reklamebranche kan være lidt konservativ.

”Hvor svenskerne måske har fem reklamer om året, det er kreativt banebrydende, har vi måske kun én i Danmark. Hvis vi er heldige," siger Daniel Kragh-Jacobsen og nævner en tre år gammel svensk reklamefilm for Volvo, hvor Jean Claude Van Damme går i split mellem to lastbiler, mens de kører, som eksempel.

Ford-reklamen, der har fået titlen ’Familien’, starter med en sneboldskamp mellem en far og hans teenagedatter og har flere humoristiske indslag mellem de alvorlige. F.eks. leger sønnen Troels jorden er giftig i morens rene sofa, og datteren Fiona er blevet set kysse med en fyr fra klassen ved boldbanen.

”Det var vigtigt at holde en form for humor i filmen, den måtte ikke blive for dyster, for sådan er livet jo ikke,” siger Daniel Kragh-Jacobsen.

Filmen bliver dog hurtigt hjerteskærende, da sønnen nægter at forlade bilen, før forældrene omstøder beslutningen om at blive skilt. Faren ved ikke, hvad han skal gøre og lader Troels blive siddende i bilen. Man kan lige se toppen af hans hoved stikke op over vinduet udefra. Så kommer søsteren ud med en dyne og noget chokolade og læser op fra en bog, indtil hendes lillebror falder i søvn op ad hende.

Filmen, der kom ud i sidste uge, er allerede blevet set flittigt på nettet, fremhævet på Adweek og Vimeo og har opnået international omtale. Huffington Post skriver, at ’denne tåreperser-reklame har en virkelig vigtig pointe omkring familier’, mens Daily Mail spørger: ’Er denne danske Ford-reklame den mest usædvanlige bilreklame nogensinde?’

”For os (instruktøren, manuskriptforfatteren, Very og produktionsselskabet New Land, red.) er det jo ikke en reklame, og det er det heller ikke for Ford. De ved jo godt, at de sponsorer den, men det er jo mere en fortælling. Derfor skal det heller ikke handle om fede features som aircondition-anlæg og store bagagerum,” siger Daniel Kragh-Jacobsen.

Se filmen her:

LÆS OGSÅ: Zlatan Ibrahimović i stærk reklame for Volvo

LÆS OGSÅ: Knud Romers liv fortalt i biler: "Jeg lånte min fars Toyota, og så kørte jeg med min kæreste ud på Amager, og så kneppede vi i den"

LÆS OGSÅ: 10 klassiske biler du ikke taber penge på