Nicolas Bro, der er aktuel i Ole Bornedals ’Dræberne fra Nibe’, har udsat sig selv for lidt af hvert på vejen til karrierens priser og anerkendelse – både lange blodige scener, maraton-monologer og replikker, som Steven Spielberg måtte indrømme var helt umulige.

Den hårdeste scene
”I filmen ’Offscreen’ (2006) spillede jeg en fiktiv psykotisk udgave af mig selv, og der er en scene, hvor jeg inviterer en ung pige med hjem og ender med at slå hende ihjel.

Hun ligger med åbent kraniebrud, jeg er helt smurt ind i hendes blod, og vi ender i en slags forstadie til nekrofili. Egentlig gik scenen skridtet videre og viste selve akten, men vi måtte klippe det ud, for selv de folk, der var positive over for filmen, da vi screenede den, syntes, at det var alt for meget.

Nicolas Bro fik en Robert for bedste mandlige hovedrolle i ’Offscreen’ (2006). Hele filmen er optaget med håndholdt kamera.

Scenen var hård at lave, fordi vi havde en regel om, at hver scene skulle optages over 40 minutter, fordi det var præcis det antal minutter, der kunne være på et digitalbånd til et lille håndholdt kamera i 2005.

Vi optog i 12 timer og nåede at lave scenen 8-10 gange, hvor jeg skulle løbe nøgen rundt badet i kunstigt blod i 40 minutter og så ud i bad og starte forfra.

Og fordi det var en del af konceptet og historien, at jeg også var fotograf på filmen, skulle jeg oven i købet filme det hele selv samtidig. Det var virkelig en udfordring, og scenen var ikke kun hård fysisk, men også mentalt, fordi det var så voldsomt og varede så længe.”

Nicolas Bro

Født 1972. Blev uddannet fra Statens Teaterskole i 1998 og har
siden spillet med i en lang række film, tv-serier og teaterstykker, bl.a. ’Rejseholdet’, ’Adams æbler’ og ’Voksne mennesker’. Er aktuel med filmen ’Dræberne fra Nibe’, hvor han spiller håndværkeren Ib, der sammen med en ven, spillet af Ulrich Thomsen, hyrer en russisk lejemorder til at slå deres koner ihjel. Premiere 12. januar.


Den tog jeg om flest gange
”Jeg havde en birolle som tysk officer i ’War Horse’ (2011), som Steven Spielberg instruerede. Den foregår før og under første verdenskrig, og sproget i filmen er gammeldags og svært. Der var en scene, hvor jeg skulle sige noget, der var særlig vanskeligt for mig, og jeg tror, vi tog den om 27 gange.

Det kom til at virke endnu mere voldsomt, at vi tog den om så mange gange, for de fleste andre scener i filmen lavede vi som regel i ét, to eller tre hug. Fx lavede vi dagen efter en scene i ét take, og jeg kan huske, at Steven Spielberg drillede mig med de mange forsøg fra dagen før.

Når jeg skal tage en scene om så mange gange, fordi den bare ikke sidder der, bliver jeg så udmattet, at jeg kan blive i tvivl, om det nogensinde lykkes. Det sker heldigvis ikke ret tit.

Til premieren på ’War Horse’ (2011) var den britiske kongefamilie til stede. ”Men Spielberg var stadig den største stjerne i rummet, ham, alle ville tale med,” siger Nicolas Bro.

I øvrigt sagde Spielberg til mig efterfølgende, at selv en amerikansk skuespiller ville have haft svært ved at sige de samme linjer, fordi de var helt umuligt skrevet. Det var meget beroligende at høre. Det endte med, at scenen ikke kom med i filmen.”

Den gik galt
”Når jeg skal lave en meget lang monolog, er det ikke nok at møde op og kunne den godt. Jeg skal forbi det punkt. Monologen skal så meget ind under huden, at man kan vække mig klokken fem om morgenen, og så kan jeg bare lire den af.

Jeg skal kunne huske den lige så godt, som jeg kan huske ’Se den lille kattekilling’. Men der var en scene i ’Kongekabale’ (2004), hvor jeg skulle sidde over for Anders W. Berthelsen og forklare ham, hvordan det hele fungerer på Christiansborg.

Det var en meget lang replik, og Nikolaj Arcel sagde, at han gerne ville lave den i én lang køre, så der måtte ikke være én eneste fejl i indtalingen. Den skulle flyde, og alle kunstpauserne skulle sidde rigtigt. Det kunne jeg simpelthen ikke, og det endte med, at vi måtte give op og dele den op i to dele.

I ’Kongekabale’ (2004) er Bro en journalist, der, sammen med hovedpersonen spillet af Anders W. Berthelsen, afslører et politisk komplot.

Jeg har lært meget af den episode, og det ville aldrig ske i dag. Hvis jeg læser et manus nu, og der er en lang monolog, ved jeg, at jeg skal starte med at lære den udenad, længe inden vi begynder at optage.

Har jeg den først helt inde under huden, gør det ikke så meget, at der går noget tid, før vi skal lave scenen, for så er det nemt nok at friske den op et par dage før.”

LÆS OGSÅ: 2017 bliver et godt serie-år: Her er dem, du skal se frem til

LÆS OGSÅ: Mick Øgendahl er tilbage på scenen: ”På et tidspunkt tvivlede jeg på det hele”

LÆS OGSÅ: Hans første job som komiker var til en rocker-julefrokost: ”Stripperne slikkede risalamande af hinanden, og så var jeg på”