Nordsjællands ultrahypede festival, Musik i Lejet, har siden 2009 reddet på en bølge af succes, og idémagerne bag er tvillingerne, Andreas og Kristian Grauengaard. Festivalen spiller stadig en central rolle i brødrenes forretningshistorie, men med etableringen af event- og kulturbureauet Good Boys Agency har de overført samme nerve og gejst over til andre oplevelsesformater.

Udover brødrene består bureauet i dag af en god håndfuld dedikerede mennesker, der blandt andet har været med til at sikre sejren i udbuddet om at føre den konkursramte Langelandsfestival videre i en ny form, og til sommer 2024 er Good Boys Agency klar til at skyde Ø Festival på Langeland i gang.

Her fortæller Andreas Grauengaard om sin og tvillingebrorens iværksætterrejse, der er drevet af noget så simpelt og abstrakt som ’at skabe oplevelser mellem mennesker’. Og så fortæller han om at skulle genfinde troen på sig selv oven på karrierens hidtil største nedtur.

I startede jeres iværksættereventyr i egen hjemstavn, Tisvilde. Hvordan begyndte det?

”Midt i 00’erne var vi begge universitetsstuderende og holdt sommerferie hjemme i Tisvilde. En idé begyndte at boble: Vi ville skabe et samlingssted for alle os, der hvert år tog tilbage til byen. I 2009 stod vi så med Musik i Lejet vol. 1: en tre-dages fest for venner og andet godtfolk.

Alt var hjulpet på vej af et stærkt, lokalt netværk og rigtig gode venner. De spillende artister sov fx hjemme i vores mors baghave, baren var bygget af et par gamle ølkasser og adgangen var gratis. Det var startskuddet på det hele, og bare fem år senere var Musik i Lejet en professionel festival med betalende gæster.

Musik i Lejet voksede ekstremt hurtigt – og det samme gjorde vi. Når man skal skabe en festival for så mange mennesker, skal alt bag kulissen spille. Du er afhængig af en stram logistik, koordinering af leverancer og generel planlægning. Men vi gjorde det sgu, og vi sprængte rammerne for, hvad man troede, var muligt for det lille leje. Ingen havde forudset, at navne som Disclosure, The Blaze, Nik & Jay osv. skulle lande lige her.”

Foto_-Frederik-Heller-5_tekst.jpgFoto: Frederik Heller

Musik i Lejet var og er en kæmpe succes. Fik I sult på mere?

Flere større virksomheder begyndte at henvende sig for at få hjælp til at arrangere deres julefrokost, og så begyndte vi at summe over mulighederne for at udvide vores kompetencer til andre formater, og i 2017 var event- og kulturbureauet Good Boys Agency en realitet.”

Hvad var jeres første store opgave?

”Vi skulle lave hele setuppet til Gyldendals 250-års jubilæum, men fra den ene dag til den anden lukkede en pandemi det hele ned. Så stod vi der som et stearinlys og blafrede i vinden.

Vi var et forholdsvist nystartet bureau, der primært levede af at lave oplevelser for mange mennesker samlet. Det var en hård tid, og det gav os anledning til at kigge indad. Skulle vi gøre noget andet?

Vores drivkraft var jo den samme som for 10 år siden. Da vi fik idéen til Musik i Lejret, var ønsket at folk skulle falde på knæ for hinanden og blive forelskede. Vi skulle skabe en oplevelse, hvor du forbinder dig med bestemte stemninger, og vi skulle være med til at sætte rammen for, at folk opdagede nyt og fik lyst til at gå på opdagelse. Både i omgivelserne, i musikken og i hinanden.

For os handler det om at tænke på de mennesker, vi skaber noget for, for det er dem, der er med til at skabe oplevelsen.”

Hvad er grundpillerne hos Good Boys Agency?

”Det er at skabe de bedste forudsætninger for kulturelle oplevelser, der danner fællesskaber. Uanset om det er udvikling og produktion af Festivélo (en to-dages festival i forbindelse med Tour de France, red.), en brandaktivering af Zalando ved CPH Half Marathon eller konceptudvikling, programplanlægning og afvikling af tre koncertaftener i B&W-hallerne med nye musiktalenter. Eller Sommersol på slottet, hvor både etablerede og upcoming kunstnere gik på scenen i juni 2023 ved en tre-dages festival i Charlottenlund.”

Jeres næste opgave ligger på den anden side af Svendborgsundsbroen. Hvordan vil I genføde den hæderkronede Langelandsfestival?

”Vi vil gøre Ø Festival Langeland (festivalens nye navn, red.) til hovednavn med respekt for dét, Langeland er. Derfor har vi allieret os med lokale kræfter og er i gang med at skabe en festival, der forbinder generationer, og som indkredser hele den her ø-stemning: At du bogstaveligt talt tager væk for at komme på ferie.

Og ligesom med alt andet vi gør, bygger vi koncepter op omkring menneskelig indsigt. På Ø Festival Langeland kommer man til at opleve en festival, hvor naturoplevelser og kunsthåndværk er i centrum på samme måde som musikken, og vi har en klar vision om at skabe bredde, for vi tror på, at det kan være med til at samle folk og danne fælleskaber.”

langeland.jpgProgram for Ø Festival

Festivaler og kulturevents dukker op i alle byer i det danske rige, og I er lykkes med at skabe forretning i en branche med et massivt udbud. Hvad er opskriften på jeres succes?

”Måske handler det langt hen ad vejen om, at det er nemt at gøre sig umage, når en hobby bliver til et arbejde.” 

Om Good Boys Agency

Good Boys Agency er et kultur- og eventbureau, som udvikler og producerer større nationale, kulturelle begivenheder og events – og skaber liv gennem fællesskaber.

Aktuelle events 2024:

Musik i Lejet 

Sommersol på slottet 

Sommersol i bakkerne 

Ø Festival Langeland