Det er svært at sige noget ondt om lemonade. Især på en varm solskinsdag, hvor du sidder på terrassen flankeret af et godt magasin eller en god bog og en læskende forfriskning. Det rimer på sommer og kunne næsten lyde som et bud på en musikvideo til The Rumour Said Fire’s feel good-basker ’The Balcony’. Hvad mere kan man næsten ønske sig? 

Den danske lemonadeproducent Matr Copenhagen har siden 2016 forsynet tørstige danskere og skandinaver med frugtige drikke til dem, der ikke ønsker en lemonade, som smager alt for meget af sukker.

”Jeg synes, at den klassiske citronlemonade nogle gange kan mangle lidt syre. Vi har gjort meget ud af, at Matr er mere syrlig og frisk i smagen, end den man ofte får. Derfor er vores lemonade nok mere til det voksne publikum,” siger Claus Weiland, stifter og direktør i Matr Copenhagen.

Når Weiland siger ’det voksne publikum,’ handler det om, at Matrs lemonade er så rå i sin form, at der hverken er e-numre eller farvestoffer tilsat. Den består med andre ord kun af økologiske citroner, rørsukker og vand, og det er derfor doseringen af ingredienserne, som sætter så syrligt et præg på smagen, at det kan skræmme nogle (unge lemonadedrikkere) væk. 

Det har dog været afgørende for Claus Weiland, at citrusfrugten kan man smages klart og tydeligt. Noget, som han selv savnede i lemonadesortimentet, og som gjorde, at han i 2016, mens han var souschef i Irma, så et hul i markedet og besluttede sig for at begynde at producere sin egen lemonade. 

I dag fås Matr-lemonaderne også i smagsvarianter med rabarber og vanilje, lime og ingefær og hyldeblomst. En, hvis du spørger os, perfekt og drikkeklar tørstslukker til de varme sommerdage – både med og uden isterninger. Og helst med ’The Balcony’ spillende i baggrunden. 

Matr økologisk citronlemonade, 70. cl. til 41 kr. matrcopenhagen.dk.