Når det kommer til Ten c, er der rent faktisk en dansk vinkel, så lad os – ikke overraskende – starte med den: Navnet ’Ten c’ er nemlig en forkortelse, der dækker over ’The Emporer’s New Clothes’, den engelske version af ’Kejserens nye klæder’, det verdenskendte eventyr skrevet af H.C. Andersen. 

Og det lille kip med hatten har vi faktisk grund til at være stolte af, for det er meget få, der har fat i den lange ende, som det italienske brand med noget af verdens bedste overtøj har lige for tiden. 

Bag Ten c står Alessandro Pugetti og Paul Harvey, der begge tidligere har arbejdet for C.P. Company, ligesom Harvey også har slået sine folder i Stone Island, og det er til at se på deres arbejde med Ten c. 

I deres ’manifest’ beskriver det italienske makkerpar det danske eventyr som et, der ’fortæller om at se ud over det, du får besked på at se, og værdsætte, hvad der virkelig er der’. Deri ligger koblingen også til deres eget brand, der ligesom både C.P Company og dets broderbrand Stone Island går milevidt for at rykke tøjverdenen i en mere interessant retning. 

Det er ikke i selve designet af tøjgenstandene, som er stærkt militærinspireret, at Ten c har innoveret siden dets fødsel i 2010. Den store landvinding ligger i stedet i det materiale, som de bruger til at fremstille det meste af deres ’kollektioner’ (Ten c arbejder med en såkaldt ’Forever Collection’, der ikke skeler til sæsoner og trends).  

Materialet hedder OJJ (Original Japan Jersey), og kort fortalt er det et meget stift jerseystof, der med tiden bliver blødere, og som tilpasser sig brugerens krop undervejs. Det er lavet til at holde for evigt – ja, for evigt – og lige i dette tilfælde tror vi faktisk på det. 

Havde Kejseren båret en Ten c-jakke, ville barnet nok have råbt: ’SÅDAN EN VIL JEG OGSÅ HAVE!!!’