Stribekrig

Brugen af noget så simpelt som striber kan vise sig at blive en ganske dyr affære for det amerikanske luksusmodehus Thom Browne.

Adidas sagsøger nemlig brandet for næsten otte millioner dollars (mere end 56 millioner kroner, red.) for at have krænket deres varemærkebeskyttede ’Three Stripes’, som Adidas har gjort brug af siden 1949, skriver CNN.

Efter sigende har de to parter forsøgt at nå til enighed uden om retten, men uden held, og derfor tørnede de to brands sammen i et retslokale på Manhattan i New York i tirsdags.

Ifølge anklagerne mener Adidas, at Thom Brownes ’Four-Bar Signature’, som brandet har gjort brug af siden 2008 på en række designs, minder for meget om Adidas’ velkendte striber.

Derudover er også Thom Brownes ’Grosgrain Signature’, som er et rødt, hvidt og blåt design, under beskyldning. Her mener Adidas, at dette ligeledes lægger sig for tæt op ad deres tre striber, men Thom Browne fastholder, at designet ikke består af tre men fem striber: Hvid-rød-hvid-blå-hvid.

Thom Brownes advokat påpeger desuden ifølge Hypebeast, at luksusmodehuset ikke konkurrer med Adidas, da de er et high-end brand, mens Adidas er et sportsmærke, og de to virksomheder dermed bevæger sig på to forskellige markeder.

Retssagen forventes at vare ni dage, hvorefter en jury vil træffe en afgørelse om cirka to uger.

Farverige prikker hos Louis Vuitton

Fra striber til et andet populært mønster.

I dag kunne Louis Vuitton nemlig lancere deres samarbejde med den japanske kunstner Yayoi Kusama, som er kendt for sine prikkede værker og særligt herhjemme er et velkendt navn på grund af sin lysinstallation på kunstmuseet Louisiana, ’Gleaming Lights of The Soul’. 

Det nye samarbejde rummer blandt andet tøj, tasker, parfumer, solbriller og andre signatur-items fra det franske modehus, som er blevet udsmykket med Kusamas avantgardiske polkaprikker.  

Det første drop fra kollektionen kan købes i butikkerne fra i dag, og du se mere lige her

 

Danmarks to store modemesser fusionerer

CIFF og Revolver har i over et årti været de førende modemesser i København i henholdsvis Bella Centret og i Øksnehallen, men nu er konkurrencen mellem de to messer lagt i graven.

I denne uge kunne de nemlig melde ud i en pressemeddelelse, at CIFF har opkøbt Revolver, og dermed har de to messer indgået "et helt nyt ægteskab", som officelt træder i kraft til den københavnske modeuge til sommer.

Ifølge CIFF og Revolver har det været et stort ønske fra modebranchen, at der skulle være én samlet modeby og ordreplatform, og de håber, at de nu med deres fælles kræfter kan skabe merværdi, relevans og en endnu bedre udvikling af modemesserne i København.