Martin Bigum ligner en skør vidensskabmand. Hvorfor fungerer det så godt? scroll-down

Martin Bigum ligner en skør vidensskabmand. Hvorfor fungerer det så godt?

Den 56-årige billedkunstner Martin Bigum er på vores liste over landets bedst klædte mænd.

Af Benjamin Dane
Foto: Kenneth Pihl Nissen
Mode Euroman

Jeg kommer fra en arbejderklassefamilie, men mændene på både min fars og min mors side var altid ualmindeligt velklædte. Jeg har et billede af min farfar – som var noget så prosaisk som frisør og barbermester på Nordre Frihavnsgade – der, selv når han var derhjemme i slåbrok, stadig havde hvid skjorte og slips på indenunder.

Selv ville jeg heller aldrig kunne undvære mine slips og butterflies. Jeg har virkelig mange, og de er alle fra Ralph Lauren. Min forkærlighed for slips skyldes, at jeg som billedkunstner arbejder meget med, at form og indhold skal mødes på midten i mine malerier, og sådan har jeg det også med min stil – slipset er den midte, som giver helheden en balance.

Man kan sige, at det er rygraden i min påklædning, og så kan man grine af det og sige: ’Er du virkelig så svag, at du har brug for et slips som rygrad?’ Men det er meget få dage på et år, hvor jeg ikke har slips på. Mine kone, Pernille, spørger mig nogle gange, om det altid behøver at være så tilknappet, men jeg kan ikke slippe det. 

Mit første stilikon var David Hockney. Min morbror var kunstinteresseret, og han viste mig billeder af Hockney med afbleget hår, højtaljede bukser fra 1930'erne, hvide sko, butterfly og så de store, karakteristiske briller, som han altid gik med. Jeg tænkte, at når jeg blev stor, skulle jeg have sådan et par.

Da jeg var teenager, kom punken, og med den kom også New Wave og en bevægelse, der kaldte sig New Romantics – tænk på Spandau Ballet og sangeren David Sylvian, som i starten af 80’erne gik i figursyede jakkesæt med brede skuldre, slips og store bukser. Det gjorde stort indtryk på mig at se nogle med en stil, som sejlede helt sikkert gennem deres samtid, selvom samtiden så fuldstændig anderledes ud.

Jeg elskede jo, hvad punken gjorde, men det var New Romantics, som jeg blev inspireret af. I deres stil var der referencer til 30’ernes kunst, til kubisme og til futurisme fra 50’erne og til engelsk romantik – digtere som Byron og Shelley. Det var nærmest et kalejdoskopisk blik ned gennem stilens historie.

Når jeg arbejder i mit atelier på Frederiksberg, har jeg altid min store, dobbeltradede malerkittel på, som er fuld af pletter. Den dækker alt mit tøj, men indenunder den holder jeg stadig fanen højt med skjorte og slips.

Det at lave kunst er at have konstant gyngende grund under fødderne; man træder ud et sted, hvor man selv skal sørge for at hive et kunstværk i land, ét efter ét, og det kræver sit, fordi det er eksistentielle ting, man sætter spørgsmålstegn ved. Derfor kan jeg godt lide at vide, at indenunder malerkitlen, der sidder silhuetten, som den skal.

I årevis har jeg været nærmest besat af Ralph Lauren, men det til trods ejer jeg ikke et eneste stykke tøj med heste-logoet på. Alle ved, at det er polotrøjerne, der tjener pengene for Ralph Lauren, men ved siden af laver de nogle fantastiske, eksklusive ting i deres undermærker – fx Purple Label – hvor de trækker på mærkets preppy americana-baggrund med patchwork, tweed, tofarvede sko og den slags.

De udgiver nogle ting, som kun kommer én gang og i meget begrænset oplag, og der skal man virkelig være hurtig for at få fingrene i det. De laver også slips til alle årstider, så jeg kan gå med tweed-slips om vinteren, patchwork-silke om foråret, hør om sommeren og patchwork-silke igen til efteråret, men i mørkere toner.

Se, hvad vi ellers skriver om: Mænd, Herremode, Herretøj og Bedst klædte mand