Sponsoreret af Toyota

Som så mange andre var Mads Tolstrup i fuld gang med en uddannelse på CBS. Ved siden af studierne i erhvervsøkonomi og filosofi eksperimenterede han med fotografi og videoproduktion, primært på hobbyniveau. Men da der efterhånden kom flere betalende kunder til, droppede han ud af kandidatuddannelsen.

”Jeg kastede alt op i luften med en tro på, at det hele nok skulle løse sig. Selvfølgelig var det med en stor ydmyghed og erkendelsen af, at jeg løb en risiko – dog på et oplyst grundlag.”

Derfra startede Mads’ rejse fra et oplyst København til et buldrende mørkt Østmøn, hvor han i dag bor.

T_Yaris-Cross-2021-MadsTolstrup-(7-of-50).jpgToyota Yaris Cross. Foto: Mads Tolstrup.

”Da jeg blev introduceret for den vilde natur kun 1,5 times kørsel fra København, var jeg totalt solgt. Der er en speciel ånd i samfundet hernede. Alle, jeg omgiver mig med, har et specielt forhold til den dramatiske natur og Østersøen. Men det var da også et brat skifte fra den pulserende storby til Østmøn, som uden tvivl er et af de mørkeste steder i Danmark med den klareste nattehimmel.”

Tidligere forbandt Mads Tolstrup lysskæret fra gadelamper og butiksvinduer med tryghed og vækst. Så i forhold til sin egen udvikling kunne det føles som om, at dét at rykke til Møn og fravælge erhvervsstudierne var det samme som at gå i modsat retning af, hvad det vil sige at leve et moderne liv. Men med mørket følger også naturen.

”Og den har inviteret mig til at designe mit liv på helt nye måder: Blæser det, tager jeg med venner ud og surfer, og er himlen dækket af et stjernehav, tager jeg en overnatning i naturen. Mit professionelle liv og mit private liv smelter på mange måder sammen.”

T_MønGrød-MadsTolstrup-(14-of-14).jpgMads Tolstrup.

Et arbejde på naturens præmisser

Mads Tolstrup er ikke en klassisk naturfotograf, der indstiller linsen mod landskabsmotiver eller makrobilleder af insekter. Hans niche er derimod at arbejde med menneskers interaktion med naturen, og måder vi bevæger os i den på. Derfor har han siden 2019 blandt andet samarbejdet med Toyota:

”Jeg har en generel fascination af bilen som transportmiddel, især i dansk kontekst, hvor det er relativt let at skabe et hverdagseventyr – du kommer fx fra København til Østmøn på 1,5 time.”

T_CHR-2024-Mads-Tolstrup-(1-of-1).jpgToyota C-HR. Foto: Mads Tolstrup.

Hans seneste opgave i porteføljen er et foto af den helt nye Toyota C-HR, som er skudt på privat grund, hvor Mads Tolstrup flere gange har lånt det kuperede skovområde til at skyde billeder.

”Det er ikke tilfældigt, at jeg har valgt denne lokation. For mig er den nye C-HR en bil, der er designet til eventyr – den appellerer til en livsstil, hvor du tør bryde ud og bryde grænser. Derfor skaber koblingen mellem bil og natur en god synergieffekt.”

Det er sjældent, at han arbejder med andet end naturens eget lys. For ham at se giver det nemlig et langt mere interessant spil i motivet, når du lader det være mere op til tilfældighederne.

”Bilen har et dynamisk udtryk med de her markante trekantformede vinkler, både på fronten og bagtil, og det giver oplevelsen af at være i fart, selvom bilen står stille. På billedet har jeg forsøgt at lade lys og skygger arbejde sammen, hvilket netop er med til at stille skarpt på bilens innovative design.”

Hverdagseventyret

For nogle virker det måske som et paradoks at placere en bil ude i naturen, men for Mads Tolstrup er det lige modsat:

”Planter du en bil i et fotostudio, er det ikke indlysende, hvor mange muligheder bilen giver dig. Når dækkene derimod er smurt ind i mudder, er billedet med til at fortælle hele præmissen om at bevæge sig udendørs – at tage på eventyr. Derfor appellerer det i langt højere grad til alle dem, der ikke er bange for at opleve naturen helt tæt på og få beskidte sko.”

Toyota C-HR

Stilikonet Toyota C-HR er kommet til Danmark i helt ny udgave, der allerede har begejstret motorjournalister over hele Europa. Det har resulteret i, at Toyota C-HR er endt i finalen til Årets Bil i Europa 2024.

Toyota har fokus på at mindske bilers påvirkning af klima og miljø og øge genbrug og genanvendelse. Det betyder, at Toyota C-HR indeholder dobbelt så meget genbrugsplast som sin forgænger, og over 100 forskellige dele er produceret ved brug af genbrugsplast. Selv sædebetrækket er fremstillet af genbrugte plastflasker.

Toyota C-HR kommer i tre motorvarianter – alle med Toyotas avancerede hybrid-teknologi. To hybridvarianter på henholdsvis 1.8 og 2.0, der ikke skal oplades, og som opsamler energi på hybridbatteriet primært, når man træder på bremsen eller slipper speederen. En plug-in hybrid fuldender motorprogrammet for Toyota C-HR med et større batteri og en kraftigere elmotor, så det er muligt at køre op til 66 km udelukkende på strøm. Herefter tager den effektive benzinhybridmotor over, indtil du igen kan lade op.

Se mere på toyota.dk