Karl Lagerfeld, Stella McCartney, Comme des Garçons, Jimmy Choo, Lanvin og senest Versace er blot nogle af de internationale designere, der i løbet af de seneste år har indgået samarbejde med den svenske highstreet-koncern H&M. Intet tyder på, at tempoet bliver lavere eller ambitionerne mindre. Dårligt har den ene designerkollektion ramt hylderne, før rygterne svirrer om, hvem det næste store navn bliver. Sløret blev tidligere på året løftet for det italienske modehus Marni, der er kendt for originale print og fantasifulde design.

“Jeg ønskede at skabe en ægte Marni-garderobe og finde inspiration i alle vores yndlingsdesign i signaturtekstiler og print. Som altid elsker jeg at kombinere farver og print og mikse moderne, etnisk design med Bauhaus-grafik og sporty, anvendelige elementer,” udtaler Consuelo Castiglioni, Marnis grundlægger og kreative direktør.

Herrekollektionen er, typisk for Marni, en afslappet version af basis-herretøj lavet i blødere farver og materialer. Brugen af print er mere nedtonet, ofte som for eller en kontrastdetalje på skjorter, og silhuetten er en moderne version af maskuline klassikere. Kollektionen kan fra den 8. marts 2012 fås online og i ca. 260 H&M-butikker verden over.