Den nye konge af hiphop hedder Kendrick Lamar. Producerne Rune Rask og Jonas Vestergaard har leveret beatet til ’The Art of Peer Pressure’ fra ’good kid, m.A.A.D City’, som var en af de mest roste plader sidste år. Rune Rask fortæller her, hvordan danskerne blev en del af Lamars succes.

"Vi tog til USA for at få nogle af vores beats med på amerikanske udgivelser. Normalt bruger vi bare internettet og sender numre frem og tilbage, men andre gange er det klogt at møde op, hvis man vil gøre et indtryk.

En dag tog vi ud til et studie i bydelen Glendale i Los Angeles. Vi mødte en mand, som tog sig tid til at tale med os og lytte til de ting, vi havde lavet. Der var god kemi. Han blev vores manager. Vi gav ham et par cd’er med beats, som han skulle forsøge at placere hos nogle kunstnere.

Hvis man er i Texas, snakker de lokale om afgrøder og køer. I Los Angeles snakker de om showbiz. Det er deres afgrøde. Branchen er egentlig ligesom i Danmark, man skal bare gange det med 100. Det betyder så også, at mængden af varm luft er større. Der er mange flotte ord og knap så meget handling.

Et par dage efter vores møde fløj vi hjem. Der gik noget tid, hvor vi ikke rigtig hørte noget, men en dag fik vi et opkald. En fyr ved navn Kendrick Lamar og hans crew havde været på beatshopping. De havde også været forbi det studie, vores manager sidder i, og de kunne lide vores beat.

Jeg anede ikke, hvem Kendrick Lamar var, men jeg begyndte at følge lidt med på nettet og fandt ud af, at han var værd at holde øje med. Til hans koncerter står Dr. Dre og kigger med, så jeg vidste godt, at noget stort kunne ske.


Lyt til 'The Art of Peer Pressure' her. Rune Rask og Jonas Vestergaards beat starter ved 1:07.

Kendrick Lamar er signet på Aftermath Records, der er grundlagt af Dr. Dre. De har selvfølgelig in-house producere, som laver det meste af deres musik, men nogle gange vil de også have lidt anderledes lyd med. Kendrick Lamar har sit faste følge af folk, som han sidder og viber med. Hvad fungerer, hvad gør ikke? Jeg tror, vores beat var tilpas anderledes til at skabe opmærksomhed hos dem.

Jonas Vestergaard og jeg havde lavet beatet i 2010 til Suspekt-nummeret ’Helt alene’ fra albummet ’Elektra’ (2011, red.), hvor Tina Dickow er med. Da vi hørte, at han var interesseret, krydsede vi selvfølgelig fingre. Jeg ville ikke løbe rundt med hænderne over hovedet, men da han smed advokater på sagen, vidste jeg godt, at det var alvor.

Havde jeg boet i USA, havde jeg sikkert haft en session med Kendrick Lamar. Selv om vi bruger internettet meget til at udveksle musik, er der stadig den fysiske afstand. Jeg har aldrig mødt ham. Der har kun været advokater og penge mellem os.”

LÆS OGSÅ Se de bedste Grammy-optrædener her

FACEBOOK Bliv ven med Euroman