”Jeg har fulgt jer i tre år. Nu har jeg hægtet to af dem (de andre investorer) af. Jeg har holdt min kæft. Jeg er helt vild med jer.”

Sådan lød den knaskontante melding fra iværksætter Jesper Buch efter at have holdt sit ellers excentriske skind i ro under det meste af den første præsentation i onsdagens afsnit af investeringsprogrammet ’Løvens Hule’ på DR.

Foran de fem investorer stod de to unge herrer Alexander Gram og Nikolaj Dylsing Olsen, som siden 2014 har produceret klassiskinspirerede slips - og andre herreaccessories - under navnet An Ivy.

Buch tilbød den unge slipsduo en halv million kroner for 25 procent af virksomheden, og så var der jo egentlig ikke så meget at rafle om, som Dylsing Olsen udtrykte det.

For Buch, som i løbet af de seneste par år selv er blevet tilsendt slips af de to iværksættere, var beslutningen heller ikke synderligt kompliceret.

”De har styr på dem selv, de har svarberedskabet i orden. De er kompetente. Selvom jeg forsøgte at få dem i ubalance (i ’Løvens Hule’, red.), så gik det ret godt. Det kan jeg godt lide,” fortæller Buch, som foruden Gram og Dylsing Olsens overbevisende salgstale også selv har en personlig motivation for at investere i en slipsvirksomhed.

”Da jeg boede på Costa del Sol i nogle år, var det bare T-shirt og bermudashorts. Så da jeg tog beslutningen om at skulle hjem til Danmark, hjem til civilisationen, så tænkte jeg: 'Nej, fandeme nej, nu skal jeg se pæn ud.' Altså, jeg havde jo lignet en mellemting mellem en turist og en Roma i otte år.”

Foto: Daniel Overbeck

Mellemtingen mellem turist og Roma kan Buch næppe klandres for længere. Heller ikke i onsdagens udsendelse, hvor han var iført et slips fra netop Gram og Dylsing Olsens kollektion.

En kollektion, som nu skal cementeres og siden kolporteres udover landets grænser, fortæller Alexander Gram.

”Først og fremmest, så er planen at bide os bedre fast i det danske marked. Den platform, vi fik ved at være med i ’Løvens Hule’, giver mulighed for at sprede vores budskab og blive set af flere herhjemme. Blive go-to-brandet for den danske mand, der skal ud at have et slips,” siger Gram.

”Og så er det mod udlandet.”

Den indlysende udfordring, som den nybagte trio står over for, er de enige om. Markedet, som An Ivy henvender sig til, er niche. Smalt som et slips, som Buch så fint maler det op, men for Alexander Gram ligger løsningen i at vise, hvad et slips også kan.

”Slips sættes ofte i bås som noget, som kun tages på til specielle lejligheder eller af bankmænd. Vores mål er at få flere til at gå med slips, uden det er en formel begivenhed eller i kraft af et bestemt job. Vi håber at kunne være med til at integrere det i folks stil. Ikke diktere, men sætte et præg. Få folk til at tage slipset til sig.”

At få folk til at tage slipset til sig, eller nærmere den gode stil som helhed, er en mission, som investor Buch passioneret deler med de to grundlæggere. Står det til ham, trænger en god del af det ganske, danske land til en stilistisk overhaling.

”Nu skal der strammes op blandt de danske vikinger. Uanset om man er 16 år og går på handelsskolen, eller om man er 55 år og arbejder for Nordea. Der skal strammes op. Og det behøver jo ikke være de kedelige jakkesæt, som næsten kan bruges som festivaltelt,” siger Buch med karakteristisk entusiasme.

”Det vil jeg gerne være med til at fremme her i Danmark.”