Man kan argumentere for, at tilbuddet om at købe en hvid polyestertrøje med ikke påsyede, nej, pålimede stjerner for den nette sum af 749 kroner i sig selv er lettere absurd, men sat i forbindelse med hvad hovedstadsklubben ellers forsøger at stoppe i halsen på deres fans, virker det pludseligt ret rimeligt.

Forleden lancerede FCK i samarbejde med brilleproducenten MessyWeekend et par skibriller. Et par blå skibriller med løvelogoet på siden, så man kan vise klubben frem på vej ned ad pisten, som de selv formulerede det i en nyhed.

Annonceringen af samarbejdet gemmer på flere veloplagte citater om skibrillernes tilblivelse, herunder at ”hele designet tager udgangspunkt i farver og mønstre fra denne sæsons livlige F.C. København-udebanetrøje. Det er den samme energi, som kendetegner både MessyWeekend og en rigtig god skitur, og derfor er udetrøjen netop valgt som designelement til dette samarbejde.”

Således genfortæller klubben endnu engang den samme gamle saga om, at udebanetrøjen skulle tage udgangspunkt i Københavns livlige stemning og ikke blot en Adidas-skabelon, og at det samme dermed gør sig gældende for skibrillerne. If you say so.

Man kan mene, hvad man vil om, at FCK’s insisterer på, at udebanetrøjen og skibrillerne er inspirerede af Københavns livlige stemning. Det egentligt chokerende ved lanceringen af disse skibriller skal dog ikke findes i farverne og søforklaringen. Det skal derimod findes i, at fodboldklubben FCK, der ligger meget langt fra det nærmeste skiresort, lige pludseligt vil designe danskernes skigear.

Og det er langt fra det eneste ikke-fodboldrelaterede, de vil designe. Foruden de fair og forventelige ting, såsom madkasser, flag, fodboldudstyr og nøgleringe, har FCK også puttet deres logo på en række andre noget fodboldfjernere ting. I FCK’s fanshop kan man i skrivende stund erhverve sig en cykel, en yatzy-blok, en tandbørste, en rejsetaske, en læbepomade og jeg kunne blive ved.

Denne opremsning af lettere tilfældige genstande, der kun deler samme tag i Bilka og FCK’s fanshop, rejser et relevant spørgsmål: Er der ingen grænse for, hvad fodboldklubber kan diske op med for at forsøge at sikre sig en større del af deres fans’ hårdt tjente penge?

Mens hovedstadsklubben afgjort sælger flest tilfældige ting, er de lang fra den eneste danske fodboldklub, der afstår at holde sig til blot at sælge fodboldvenligt merchandise.

Fodboldklubben Brøndby IF, der spiller fodbold og ikke golf, sælger golftilbehør en masse, AGF sælger hundeskåle, Silkeborg IF sælger nissehuer, Lyngby Boldklub sælger knagesæt, og Randers FC sælger parkeringsure.

Der er en mulighed for at bortforklare salget af tilfældigheder påsat logoer som et forsøg af klubbernes på at skabe en større fællesskabsfølelse fansene iblandt. Hvis vi opstiller det hypotetiske scenarie, at en fan hverver sig de livlige blå skibriller, fragter dem med til Bad Gastein, tager dem på og suser ned ad den sorte piste, da blikket flakker mod højre, hvor der få meter væk suser en ned med de samme blå løve- og stjernebesatte skibriller som dig.

I dette, som sagt hypotetiske, scenarie vil det være svært at forestille sig, at genkendelsen af FCK vil udløse mindre end en tommel op, og dermed må man konstatere, at der rigtigt nok er en samlende effekt i salget af tilfældigt fodboldmerchandise.

Det kan dog også have den fuldkomment modsatte effekt, hvis man fx kiggede til højre og opdagede en Brøndbyfan. Således må det på det kraftigste anbefales, at man lader sin Velorbis x FCK-cykel blive stående i gården med fem forsikringsgodkendte hængelåse og i stedet tager en cykel fra Donkey Republic til derby på Brøndby Stadion.