Det australske tøjmærke P. Johnson, der blev startet af Patrick Johnson, deraf navnet, i 2009 i Sydney er nok gået under radaren hos de fleste herhjemme, og først og fremmest forstår vi det godt. Hvorfor skulle man kere sig om et mærke med base på den anden side af jordkloden og uden forhandlere i Danmark – man skal tage til London for at besøge deres nærmeste showroom – når der er så mange andre gode at bruge penge og aspirationskraft på i vores egen andedam?

Fair pointe! Men stol på os, når vi siger, at P. Johnson tilbyder noget, som de virkelig mestrer bedre end de fleste i hele verden, og som er lidt af en mangelvare i vores eget land: klassisk, elegant, blødt og ekstremt vellavet herretøj.

Australierne excellerer både i pænere hverdagstøj, der er ready to wear, og legesyge accessoires, men i vores verden er det deres soft tailoring med rødder i den italienske skræddertradition, som løfter dem op på højde med andre ’moderne skrædderimærker’ såsom svenske Saman Amel og Husbands. De har dig dækket på det meste – fra brylluppet på vinslottet i Italien til mere formelle arrangementer, videre til arbejdsjakkesættet, der får dig til at se bedre ud end de andre i mødelokalet. (Du kan både købe en del jakkesæt ready to wear på deres hjemmeside, som dog fragter fra Australien. Ellers kan du tage til London, New York, Melbourne eller Sydney, hvor de har showroom, og få foretaget en fuld skrædderoplevelse).

Vi har faktisk ledt efter en undskyldning for at skrive om P. Johnson – kald det en dansk vinkel – og lad os bare sige, at den er dukket op nu. Som kampagnemodel for deres forår/sommer 2024-kollektion har de nemlig hyret Grev Nikolai af Monpezat, og det ligner umiddelbart et meget godt match.

Det er lidt mere end fem og et halvt år siden, at Grev Nikolai, dengang Prins Nikolai, sprang ud som topmodel, da han gik Burberrys show til modeugen i London i februar 2018. Siden da har han ageret model for mærker som Jack & Jones, Fila, Rains, Dior og prydet forsiden af den tjekkoslovakiske udgave af Vogue. Og danske Euroman, selvfølgelig. Nu er turen så kommet til det australske herretøjsmærke. Lad os håbe, at det gør flere danske mænd opmærksomme på P. Johnsons eksistens. Det fortjener det.