Kan du mærke det? Den varme pande, den dryppende sved og den urokkelige trang til at sætte ’Re-sepp-ten’ på til alle sociale arrangementer?

Det er alt sammen symptomer på feberen, der langsomt melder sin ankomst: Landsholdfeberen.

Europamesterskabet i fodbold nærmer sig. Endelig er der en ny slutrunde, hvor det danske herrelandshold får mulighed for at sætte to strege under, at den forrige var en svipser.

Resultatet af VM 2022 behøves vi vist ikke at komme ind på, men lad os da bare sige, at sidste gang de danske drenge deltog i en slutrunde, var der rimeligt ringe vilkår, herunder ringe spillertrøjer. De spillertrøjer, landsholdet spillede iført, var designet i tre forskellige ensartede farver, hvor specielt den helt sorte tredje trøje sprang i øjnene som en protest, der havde fået mundkurv på.

Det var ikke, fordi 2022-trøjerne var decideret grimme. De var snarere bare kedelige i deres monokrome udtryk.

Kedelig er dog ikke noget, man kan klandre DBU for at være, når det kommer til de udebanetrøjer, der er blevet designet til EM-slutrunden 2024. Til sommer indtager Hjulmands trupper nemlig de tyske fodboldbaner i ført pixelerede poloer.

Ja, du læste rigtigt. Poloer. Udebanetrøjerne er blevet udstyret med polokraver. Tal da lige om at være fremadskuende.

imagekdnf.png

Selvom polokraven i sig selv er rimeligt uventet, er den dog ikke det eneste overraskende detalje. På trøjernes inderside er hver af de 1.535 fodboldklubber under Dansk Boldspil-Union navngivet.

”Den nye landsholdstrøje repræsenterer hjertet og sjælen i dansk fodbold – nemlig vores fantastiske foreningsliv. Ved at indarbejde navnene på alle 1535 danske fodboldklubber i landsholdstrøjen ønsker vi at anerkende og hylde de utallige frivillige, spillere og lokalsamfund, der hver dag yder en kæmpe indsats for børn og unge og for at skabe morgendagens talenter. Trøjens design er en påmindelse om, at landsholdet ikke kun handler om spillerne på banen, men også de tusindvis af klubber, der danner hele fundamentet for dansk fodbold,” udtaler Hummels direktør, Allan Vad Nielsen, i en pressemeddelelse.

Samme foreningsliv er efter sigende tænkt ind i de firkanter, der pryder trøjerne. De skulle nemlig være tænkt som et visuelt udtryk for de mange fodboldklubbers forskellighed, der tilsammen udgør det danske fodboldfællesskab.

Tiden vil vise, om de danske drenge vil gå på græsset med popped collars, eller om de foretrækker den mere afslappede stil.

Den nye EM-trøje er klar – hylder 1.535 græsrodsklubber

De tre nye spillertrøjer.

 

 

 

imagebdszo.png

 

imagerv9l.png