Prøv Euroman kvit og frit i 14 dage

Ung iværksætter sad i et fly, da alting gik i sort: ”Mænd med fart på er ofte dårlige til at stoppe op og lytte til kroppen”

Foto: Mike Radoor

Ung iværksætter sad i et fly, da alting gik i sort: ”Mænd med fart på er ofte dårlige til at stoppe op og lytte til kroppen”

Hvis du vil ændre din livsstil, skal du begynde med dine vaner. Det mener iværksætter og coach Mike Radoor, som selv har haft brug for at se sine vaner efter i sømmene for at skabe radikale ændringer i sin stressede tilværelse. Nu har han skrevet bogen 'Begynd med vanerne' for at hjælpe andre i samme situation.

Inden jeg begyndte at arbejde med mine vaner, var jeg et to do-liste-monster. Jeg var en pligtopfyldende iværksætter, som arbejdede solen sort og ikke lyttede til min krop. Der var tempo på, og der var nogle mål, som skulle nås. Der var krav. Nogle gange havde jeg en fucking hård dag, hvor jeg måske vågnede klokken fem om morgenen, arbejdede til klokken 21 og rejste rundt i alle mulige lande – men det kan kroppen jo ikke holde til. Så brændte lyset ud.

Første gang jeg oplevede stress på min egen krop, sad jeg i et fly. Det var en heftig periode af mit liv, og jeg var vant til at rejse meget, men denne gang var noget helt galt. Pludseligt blev alt omkring mig sort, og jeg var ikke klar over, hvor jeg var på vej hen. Jeg spurgte stewardessen, som svarede, at vi var på vej til Amsterdam. Jeg var klar over, at jeg var stresset, og senere udviklede den stress sig til angst. Min livsstil krævede i dén grad forandring. Alligevel gik der et halvt eller helt år, før jeg gjorde noget ved det. For jeg elskede jo det liv, jeg levede.

Jeg begyndte at lægge mærke til, at jeg sukkede hele tiden. Det flippede jeg ud over. Jeg ringede til min mor og far og sagde, ”Jeg tror sgu, jeg er ved at få en depression”. Efter noget tid begyndte jeg at gå i terapi hos en psykolog, som gravede rundt i min fortid. Det havde ikke rigtig nogen effekt på mig, og så søgte jeg videre til en psykolog, som havde et metakognitivt fokus. Metakognitiv terapi er det tætteste, du kommer på noget, som også er meditativt. Og så begyndte der at ske noget.

Senere blev jeg inviteret på et meditations-retreat af en veninde, og der oplevede jeg et kæmpe gennembrud. Jeg kom ind i et meditativt stadie, og jeg græd og græd. Det var en enorm lettelse. Så jeg besluttede mig for at komme på det retreat en weekend hver eneste måned og tage en masse venner med. Der lærte jeg at mærke efter. Der blev jeg venner med min krop.

Jeg har skrevet bogen Begynd med vanerne, fordi jeg er glad for at hjælpe andre. Jeg har coachet tusindvis af mennesker de sidste to år, og jeg følte, at hvis jeg nu skrev en bog, så kunne jeg give den til dem alle sammen. Det var også en mulighed for at komme på en selvreflekterende rejse og dele mine erfaringer og redskaber.

Begynd med vanerne_3.jpg


Hvis du ændrer dine vaner
, smitter det positivt af på dit mentale og fysiske helbred. Om du vil skifte karriere, tabe vægt, træne mere eller lægge din kost om, lige meget hvilken livsstilsændring du ønsker, så begynder ændringen med dine vaner. At du begynder at gøre noget anderledes eller på en anden måde.

Mænd med fart på er ofte dårlige til at stoppe op og lytte til kroppen. Iværksætterverdenen er meget domineret af mandlig energi. Konkurrence og sejr, at flekse musklerne. Mange af os kunne have godt at blive bedre venner med vores feminine energi, for det mener jeg skaber meget mere balance. For mit vedkommende skal der for eksempel ikke være noget i min kalender hele tiden, der skal også være Mike-tid. Læg dig i sofaen of sut på din tommelfinger, hvis det er det, du har lyst til. At kunne gasse ned er et vigtigt instrument i et succesfuldt menneske. I sportens verden skal man restituere fysisk. Det skal vi så huske at gøre mentalt.

Mange tror, at motivation skal være der for, at vi skal udføre noget, men for mig at se er det en misforståelse. For at blive ren skal du tage et bad – og for at blive motiveret skal du handle. Mange af dem, jeg har coachet, har været topmotiverede, men så snart motivationen er væk, så stopper de med at gøre noget. Der er man nødt til så at gøre det, man skal, alligevel.

Tips til at fjerne dine dårlige vaner

  • Lav en liste over de vaner, som du vil få bugt med.
  • Lav ændringer i dit miljø derhjemme eller på arbejdet ved at fjerne eller gøre det svært at se de ting, du normalt bliver aktiveret af.
  • Vær opmærksom, når du bliver aktiveret til en uhensigtsmæssig adfærd.
  • Vær konsekvent. Gør en indsats om og om igen for, at det ikke sker.

Begynd med vanerne_2.jpg

 

Livsglæde er det, der er vigtigst for mig i dag. Jeg ser så mange mennesker, som vågner om morgenen til et arbejde, et liv, et forhold eller en situation, som de hader. Fordi de har en forestilling om, at det er den vej, de er nødt til at gå, så gør de ikke noget ved det. Jeg skal vågne til noget, som jeg glæder mig til, kan blive bedre til dag for dag, og ultimativt opnå noget.

Jeg skal gøre mit bedste, men jeg skal også være tålmodig. Det er jeg blevet bedre til med alderen. For at være i stand til at gøre sit bedst, er man blandt andet nødt til at have en sund krop og et sundt sind. Og det er noget, vores vaner styrer.

Mike Radoor (f. 1986) er en dansk iværksætter og træningscoach. Sammen med en gymnasiekammerat stiftede han virksomheden Miinto, der siden blev en milliardforretning. Mike Radoor trak sig senere fra forretningen og lever i dag som adfærdscoach. Han både hjælper privatpersoner, men også organisationer med at få en sundere livsstil gennem en målrettet indsats med vaneændringer.

Om bogen

'Begynd med vanerne' er en fortælling om livsstilsforandring gennem vaneændring. Bogen er en guide til, hvordan du kan ændre dine vaner og få mere motivation ind i hverdagen og få en stærkere og sundere krop ved at fokusere på blandt andet kalorier, proteiner og kulhydrater.

Begynd med vanerne_.jpg