SHAPING NEW TOMORROW: "Der findes ikke noget quick fix til en grøn omstilling"

SHAPING NEW TOMORROW: "Der findes ikke noget quick fix til en grøn omstilling"

Den danske herretøjskomet har netop lanceret seneste skud på stammen: En innovativ kollektion produceret i bæredygtige materialer.

Iværksætter-trioen bag herretøjsbrandet SHAPING NEW TOMORROW Kasper Ulrich, Christian Aachmann og Christoffer Bak, har med sin seneste lancering i sidste uge sat barren højt for funktionelt og nytænkende herretøj. Den nye kollektion ‘New Tomorrow’ består af bæredygtige styles, som udfordrer de traditionelle metoder inden for tekstilproduktion – uden at gå på kompromis med komforten.

“Vi har kombineret de bedste features fra sportsverdenen med klassiske hverdagsstyles, hvor vi har fokuseret på tøjets komfort og dets æstetiske udtryk, så det matcher vores øvrige sortiment,” siger produktudvikler og chefdesigner, Christoffer Bak.

Banebrydende teknologier og innovative features 

SHAPING NEW TOMORROW er især kendt for sine Perfect Pants, som for alvor blev slået fast i danskernes bevidsthed, da de tre Aalborg-drenge fremlagde konceptet i seersuccesen, Løvens Hule. Den nye kollektion har inkorporeret samme velkendte komfort, men er spækket med nye innovative, hightech features.

“New Tomorrow kollektionen er udviklet i bæredygtige materialer og med banebrydende teknologier, der er bedst kendt fra sportstøj. Det har vi kombineret med, hvad vores syn på behageligt herretøj er,” fortæller CEO, Kasper Ulrich.

Kollektionen består af lang- og kortærmede skjorter, shorts, coachjakker og bukser, som er en hybrid mellem klassiske habitbukser og praktiske hverdagsbukser. Alle styles er udviklet med det formål at gøre hverdagen nemmere og mere bekvem.

“Komfort er mere, end at tøjet føles rart at have på. Det skal også være funktionelt. Vi har eksempelvis implementeret features i materialet til bukserne, som gør dem vandafvisende, hurtigtørrende og maskinvaskbare. Skjorterne er antibakterielle, varmeregulerende og krølfri,” siger Christoffer Bak.

På trods af eksisterende produktkategorier som The Perfect Pants og The Perfect Shirt er drengene bag SHAPING NEW TOMORROW meget bevidste om, at ‘det endelige produkt’ ikke findes.

“Vi benytter os af de innovative og ansvarlige produktionsmetoder, som findes lige nu. Men vi vil blive ved med at udvikle os og integrere nye initiativer i vores produktion i fremtiden sammen med vores leverandører i Portugal,” fortsætter Christoffer Bak.

Euroman-ad-1.jpg

New Tomorrow bukserne er produceret i REPREVE® og Ecovero™. Materialet er vandafvisende og hurtigtørrende. 

Genbrugte og bæredygtige materialer 

Udover kollektionens mange unikke features er materialerne også bæredygtige. At finde frem til den helt rette materialesammensætning tager tid, og arbejdet med New Tomorrow kollektionen har været undervejs i over to år.

“Vi har valgt at bruge recycled polyester fra REPREVE® til størstedelen af kollektionen. Det har vi, fordi polyesterfibre er meget holdbare og kombineret med produkternes unikke features, har materialet en lang levetid,” siger Christoffer Bak.

Det amerikanske firma REPREVE® opsamler plastikflasker fra landfills og verdenshavene, som herefter omdannes til polyestertråd. Materialet er sporbart, så forbrugerne kan være sikre på, at deres produkt rent faktisk indeholder REPREVE®.

“Polyester er et teknisk materiale, som har mange anvendelsesmuligheder og har udviklet sig meget de seneste 20 år. I stedet for at bruge konventionel polyester har vi valgt at bruge genanvendt polyester. Det er for at spare miljøet for ressourcer, der allerede er ‘brugt’,” siger Christoffer Bak.

“Vi genbruger ca. 15 plastikflasker til et par bukser og ca. 35 plastikflasker til en langærmet skjorte,” fortæller han.

Euroman-ad-6.jpg

New Tomorrow skjorterne er produceret i REPREVE®. Skjorterne er svedtransporterende, antibakterielle og krølfri. 

En del af en større vision 

Lanceringen af New Tomorrow kollektionen kommer samtidig med, at SHAPING NEW TOMORROW har udrullet sin CSR-strategi. Med rivende vækst og udvidelse af forretningen til nye markeder har det aldrig været et spørgsmål at hejse klimafanen, men et spørgsmål om hvornår.

“Der findes ikke noget quick fix til en bæredygtig eller grøn omstilling – det er en lang og tidskrævende proces. Vi har gennem en længere periode haft professionel sparring med CSR-konsulent og stifter af Sustainawear, Anne Blirup, hvor vi har fået afdækket vores behov og visioner,” fortæller CMO, Christian Aachmann.

For SHAPING NEW TOMORROW handler bæredygtighed i høj grad også om tøjets funktionalitet og levetid. Holdbarhed er med til at mindske overforbrug, og målet for de tre ambitiøse iværksættere er, at kunderne skal have glæde af deres tøj i lang tid.

Euroman-middlesection.jpg

Den nye kollektion fra SHAPING NEW TOMORROW består blandt andet af praktiske habitbukser og innovative skjorter. 

“Vores forretning bygger på idéen om at skabe tøj, der holder længere end trends og sæsoner og samtidig gøre det på ansvarlig vis,” siger Kasper Ulrich.

“Bæredygtighed er et valg, og vi vil gerne opfordre til, at man er bevidst om at købe bedre og færre produkter, når det er muligt. New Tomorrow kollektionen bliver fremover en fast del af vores sortiment, og i fremtiden vil vi fokusere endnu mere på at finde bæredygtige og ansvarlige alternativer til konventionelle tekstiler,” fortsætter han.

“Kollektionen er ikke løsningen på problemet. Men det er et sted at starte.”