”Det er måske bare en rød T-shirt. Men alle ved, hvad den betyder” scroll-down

”Det er måske bare en rød T-shirt. Men alle ved, hvad den betyder”

Spillerne går op i det, og fansene skaber et øjeblikkeligt forhold til den: Landsholdstrøjen er det visuelle samlingspunkt for en slutrunde, der skaber en direkte forbindelse fra tribunen og ned på banen. Nu bliver der skrevet endnu et kapitel i samarbejdet mellem vores danske landshold og hummel med lanceringen af dette års VM-trøje, der er ulig noget andet, vi har set før i landsholdstrøjehistorien. Her fortæller tre af hovedarkitekterne bag trøjen om spillernes præferencer, reglerne der skal overholdes og en detalje på trøjen, der hylder et helt særligt 30-års jubilæum.

Sport Euroman

Thomas Schønnemann

Team Lead, hummel

Hvordan foregår det, når man skal lave en landsholdstrøje til en slutrunde?

”Der er en masse regler fra både UEFA og FIFA, som vi skal overholde, og det sætter selvfølgelig nogle begrænsninger for, hvad vi kan gøre med trøjen. I store træk er reglerne de samme hvert år, men der er ingen tvivl om, at der er mere fokus på at efterleve reglerne, når der er tale om en landsholdstrøje til en slutrunde. Derfor kan det godt trække lidt tænder ud.”

Hvilke regler kan det være?

”Der er nogle helt faste grundregler, og så er der andre regler, som er mere op til fortolkning. Derfor indgår vi typisk i en dialog med FIFA og UEFA for at blive klogere på, hvad der kan lade sig gøre i forhold til den respektive trøje. Det handler blandt andet om, hvor meget vores brand må fylde på trøjen, og hvor de officielle FIFA-badges, såsom Fair Play-logoet, skal placeres. Samtidig er der også regler om, at spillernumrene skal differentiere sig fra grundfarven i trøjen, ligesom de heller ikke må laves i 3D.”

Hvordan foregår processen, efter der er kommet styr på de regler?

”I første omgang laver vi et oplæg til DBU med alle vores tanker og idéer til trøjen, og herefter bliver vi i fællesskab enige om den overordnede retning for trøjens design. Efterfølgende bliver spillerne også involveret i processen, hvor jeg præsenterer de forskellige designforslag til både spillertrøjer og trænings- og fritidstøj, og fortæller mere om tankerne bag designet.”

Hvad har de typisk af input?

”Alle spillerne har en holdning til designet, og derfor er det også svært at gøre alle glade. Nogle kan godt lide det enkle udtryk, mens andre gerne vil have lidt mere spræl i designet. Derudover er det også forskelligt fra spiller til spiller, hvad de foretrækker i forhold til trøjens pasform, men der er selvfølgelig nogle overordnede ønsker, som vi forsøger at efterkomme. Metervaren skal eksempelvis gerne være så let som mulig, da de gerne vil have en fornemmelse af, at de slet ikke har nogen trøje på.

For nogle år siden ville spillerne gerne have, at trøjen sad helt stramt, men det er de også begyndt at gå væk fra igen. Som udgangspunkt er de heller ikke glade for kraver på trøjerne. Der må helst ikke sidde noget og genere dem, når de spiller. I og med, at de heller ikke spiller med trøjerne nede i shortsene længere, må trøjerne heller ikke være for lange.”

Trøjen til dette VM ligner ikke nogen, vi har set tidligere. Har I været forbi med den hos FIFA og UEFA?

”FIFA afholdt tidligere på året en såkaldt ’Kit Day’, hvor alle lande fik et tidsinterval til at præsentere alt deres tøj til den kommende VM-slutrunde. Her var der ingen problemer med, at vi kører det hele tone i tone. Tværtimod roste de vores design, og generelt var de meget begejstrede for trøjen.”

Keld Moesgaard

Designer, hummel

Hvad er landsholdstrøjens vigtigste egenskab?

”Når man laver en landsholdstrøje, er det ikke kun til spillerne – det er til hele Danmark. Det lyder måske som en kliché, men en landsholdstrøje skal have en samlende effekt. Det er måske bare en rød T-shirt, men alle ved, hvad den betyder. Det er ligegyldigt, om du er høj eller lav, ung eller gammel, landsholdstrøjen skaber sammenhold, og det er vel det eneste stykke tøj, der har den evne.”

Hvordan går man til opgaven at designe en landsholdstrøje?

”For vores vedkommende startede hele processen for halvandet år siden, så det har været en lang tur. Det er i princippet bare en rød trøje, der skal have nogle vinkler og et DBU-logo på brystet, men det er jo et af de vigtigste produkter for os, så derfor skal vi også gøre os umage.

Selvfølgelig er der lidt flere mennesker involveret end normalt, når vi laver fodboldtrøjer, men DBU er altid meget fleksible at arbejde med. Vi har haft en åben dialog med dem om, hvad vi gerne vil, og hvad de godt kan lide, inden vi landede på det færdige design."

Hvad har I lagt vægt på i designet af dette års trøje?

”Det er generelt vigtigt, at en landsholdstrøje adskiller sig fra den tidligere, for at markere at der er kommet en ny. Derfor kunne vi ikke lave en rød trøje med hvide ærmer igen. Vi vil altid gerne have noget historiefortælling ind i vores trøjer, så det ikke ’bare’ bliver en rød trøje med DBU-logo på. Vi har en fed trøjehistorik, og det er altid spændende at kigge i arkiverne efter noget inspiration der.

Nu skriver vi 2022, og det passer perfekt med, at det er 30 år siden, vi vandt EM. Det ville vi gerne markere og hylde uden at gøre det virkelig eksplicit i designet, og så gør det bestemt ikke noget, at den går godt i spænd med den 90’er-vibe, der er i fodboldtrøjebilledet lige for tiden.”

Hvorfor har I valgt at holde trøjerne i én farve?

”Som virksomhed har vi selvfølgelig talt om, hvordan vi skal forholde os til, at slutrunden afholdes i Qatar. Vi blev ret hurtigt enige om, at vi ikke havde lyst til at ’flashe’ hummel-brandet alt for meget i trøjen. Vi landede på at køre de tre trøjer i tonale farver, så designsproget fremstår lidt mere neutralt og stilrent. Her lod vi os inspirere af den tredjetrøje, vi lavede til EM sidste år, som også var holdt i én farve.

Men vi har selvfølgelig stadigvæk vores branding på, for vi støtter landsholdet. Vi har bare ikke haft noget behov for at udbasunere det.”

Morten Lund

Sponsorchef, hummel

Hvilke politiske overvejelser har I gjort jer i forbindelse med designet af den nye trøje?

”Som stolt partner af DBU står vi bag Herrelandsholdet og de danske fans. Men det er ikke ensbetydende med, at vi støtter VM i Qatar. Vi tager stærkt afstand fra landets generelle syn på menneskerettigheder, og vi ønsker ikke at bruge VM som en skueplads til at blive eksponeret.

Derfor har vi også designet de nye landsholdstrøjer og træningstøj som en protest mod VM i Qatar, hvor vi har valgt at nedtone alle detaljer på trøjen – inklusiv vores logo og hummel-vinkler på skuldrene. Samtidig har vi lavet en sort tredjetrøje, som udtrykker respekt for de migrantarbejdere, som har mistet livet under VM-byggeriet og deres efterladte familier.”

Se, hvad vi ellers skriver om: