Foto: Russ Hennings / PR Oakley

Oakley: Et studie i god markedsføring

”Kom tilbage, når du har taget et slips og jakke på.” Sådan lød beskeden til Oakleys grundlægger Jim Jannard, da han mødte op til første time på USC School of Pharmacy i Los Angeles iført T-shirt og shorts. Jannard vendte ikke tilbage. Han blev aldrig farmaceut. I stedet levede den unge mand sin hobby ud og startede et sportsfirma hjemme i garagen, som på få årtier gjorde ham til en af verdens rigeste.

Oakley sælger i dag flere briller end Ray Ban. En del af forklaringen på succesen skyldes vision, know-how og benhårdt arbejde. Men gudbenådet held og en næse for markedsføring har også spillet en stor rolle. Som da Jannard i 1984 tog et opkald fra en cykelrytter, som bad om at få lavet et par solbriller med udtagelige linser. Cykelrytteren viste sig at være Greg Lemond – der efterfølgende bar Oakley-briller under alle sine tre Tour de France-sejre – og katapulterede firmaet ind i verdens bevidsthed som den ultimative high performance-brille. År senere var det Andre Agassi, der gemte et par blodsprængte tømmermænds-øjne bag et par Oakley-briller under et interview og havnede på forsiden af et stort amerikansk sportsmagasin. Oakleys grundlægger forærede prompte Agassi en supersportsvogn som tak for den uvurdelige PR.

Læs flere røverfortællinger fra Oakleys historie i vores artikel om den flamboyante virksomhed i det nyeste nummer af Euroman.

Se, hvad vi ellers skriver om: Artikler