Det var en trist dag for folk med dyre indkøbsvaner, da det i starten af året blev en kendsgerning, at Irma ville lukke efter 137 års dagligvaretjeneste. Et utal af meningsdannere, såkaldte ’eksperter’, influenter og menigmænd strøg til tasterne og udtrykte deres uforbeholdne utilfredshed med Coops beslutning. Også chefredaktøren for nærværende magasin gav sin mening til kende her på siden, hvor det heller ikke ligefrem var glædesslag, der blev slået på tastaturet.

Ret skal da også være ret: Dagligvarekæden med den velkendte pige i den blå kjole har i mange år været synonym med kvalitetsvarer, god madkultur – og halvpebrede priser. Og nedlukningen af Irma står for mange mennesker som et tab af dét.

Vi ved godt, at det ikke erstatter det daglige indtag af den blå kaffe og duften af Tusindfryd, men der er altså et lille plaster på vej til jer derude. 

Historiker og tidligere radiovært på P1 Dorthe Chakravarty har nemlig skrevet en mindebog om supermarkedets historie. Gennem mere end 300 billeder og illustrationer af alt fra gamle reklamer og logoer til fotos af Mao-skjorter, bukser og sko, som de producerede i 1970’erne, da den kinesiske statsleder gik bort, udfoldes historien om det snart hedengangne supermarked.

Bogen hedder ’Irma – alt det, du havde glemt, du kunne huske’, og den er ifølge pressemeddelelsen ”en nostalgisk tidsrejse ned gennem et unikt stykke danmarkshistorie.” Den udkommer den 7. november på Strandberg Publishing, og du kan få fingrene i et eksemplar til den nette sum af 299,95 kroner.

’Irma – alt det, du havde glemt, du kunne huske’ udkommer den 7. november på Strandberg Publishing.