Stemningen i Porsches nye bil er mere limousine end sportsvogn scroll-down

Stemningen i Porsches nye bil er mere limousine end sportsvogn

Tredje generation af Panamera ligner sin forgænger så meget, at man mistænker, det er sidste omgang i Porsches overdådige GT-vogn. I stedet for et nyt design har tyskerne sat alt ind på at gøre Panamera endnu mere komfortabel. Christian Grau fløj til Sevilla for at prøvekøre den.

Af Christian Grau
Foto: PR
Motor Euroman

IDÉEN HAR ALLE DAGE været oplagt. Lav en Porsche med fire døre og plads til at krydse kontinenter i høj fart og komfort.

Alligevel skulle vi helt frem til 2009, før tyskerne smed deres første firedørs GT-vogn på gaden. Panamera, en i første runde lidt goofy udseende men også overdådig rejsevogn med køreegenskaber, der både mestrede det magelige og det sportslige. 

15 år senere aner man allerede rejsens afslutning. I hvert fald ligner den helt nye tredje generation sin forgænger så meget, at man mistænker, at Porsche bevidst har fravalgt at investere i et nyt design med alt, hvad det indebærer af omkostninger.

Også fordi modellen er blevet marginaliseret af den elektriske pendant, Porsche Taycan, der derimod har fremtiden for sig. Godt nok er Panamera en smule større, men de to biler ligner hinanden, og når udviklingen går imod afvikling af fossile biler, hvorfor så ikke bare lade Panamera fade ud sammen med de kunder, der pinedød hellere vil have en benzindrevet bil.

Det tager dog ikke glansen af Panamera, der bestemt stadig er up to date. Ikke mindst i plug-in hybrid-versionen Turbo E-hybrid, der nu er topmodel og giver dig op mod 100 kilometers elektrisk rækkevidde ved bykørsel.

Samtidig har den hele 680 hestekræfter at gøre godt med samt en accelerationstid på 3,2 sekunder. Vil du have den hurtigste Panamera, skal du dermed huske at bestille en ladeboks. Eller vente på V8-udgaven uden hybrid, som kommer senere på året, hvis du er helt konservativ. For el-driften passer godt til Panamera og giver samtidig bilen en rabat på afgiften.

2,7 millioner kroner står der på prisskiltet, så nogen billig bil er det ikke, men hold den oppe mod konkurrenter som Maserati Quattroporte og BMW 850 Grand Coupé, og så rammer den sit marked meget fint.

Se, hvad vi ellers skriver om: Biler, Porsche og Anmeldelser