Soulland-direktør udvalgt til modeuge i London: "Jeg kan mærke lidt nerver"

Soulland-direktør udvalgt til modeuge i London: "Jeg kan mærke lidt nerver"

Da det danske mærke Soulland forleden fik besked om, at de var blevet udtaget til januars program på den halvårlige herremodeuge ’London Collections: Men’ (LCM), var det forløsningen på to års forhåbninger, vedholdenhed og lobbyarbejde.

”Det er meget tilfredsstillende at få muligheden for at prøve kræfter på en international skala,” siger Soullands kreative direktør, Silas Adler.

LÆS OGSÅ: Mig og min sommermad: Silas Adler

For snart 4 sæsoner siden holdt firmaet op med at deltage i Københavns modeuger for i stedet at rette fokus mod det udland, hvor mærket har sin største omsætning. Efter nøje research valgte Soulland at satse på modeugen i London, som de vurderede presse- og salgsmæssigt ville være den vigtigste, foran modeuger i både Paris og New York.

Men første gang Silas Adler og Soulland søgte om at komme med på LCM, var svaret et nej. Man besluttede i firmaet at blive ved at forsøge og begyndte at arbejde på at blive accepteret af LCM, blandt andet gennem møder med interessenter, såsom engelske mediefolk og medlemmer fra modeugens jury. Silas Adler fortæller, at LCM lægger vægt på, at man har reelle hensigter om at deltage i modeugen mange år ud i fremtiden:




Lookbookbillede fra Soullands forår-/sommerkollektion 2014, som var en del af bedømmelsesgrundlaget for Soullands udtagelse til LCM.

”Selvfølgelig er din kollektion hovedtingen, der afgør, om du bliver valgt, men det er forståeligt, at de ikke er interesseret i mærker, der hopper fra året efter, ikke har noget salgsfundament i England eller ikke har midlerne til at afholde et ordentligt show.”

LÆS OGSÅ: Det ramte denne uge: Soulland, Rains og Wood Wood

Til januarudgaven af LCM skal Soulland fremvise deres efterår-/vinterkollektion for 2015. Firmaets show kommer til at ligge på modeugens første dag, 10. januar. Det er Silas Adler godt tilfreds med:

”Folk ser enormt mange ting i løbet af sådan en uge, så det er rart at have en slags rent lærred at præsentere sin kollektion på. Jeg er normalt ret sikker på vores ting, men det at være en del af scenen på det her niveau sætter nogle tanker i gang, om man nu kan præstere. Jeg kan mærke lidt nerver. Foreløbig bruger jeg det konstruktivt, som benzin.”