Søndag aften skulle Detroit-rapperen Eminem efterfølge Beyoncés monumentale koncert på den amerikanske festival Coachella. Selvom Eminem ikke var omfattet af Coachellas streamingaftale med YouTube, har vi kigget nærmere på fanoptagelser og førstehåndsberetninger og vurderet, hvad vi kan forvente af rapperens længe ventede optræden på sommerens Roskilde Festival. Her er syv ting, vi lærte af Coachella-showet:

1. Nyt, overraskende bud på et åbningsnummer

Der er få rappere, der er så stærke på potentielle åbningsnumre som Eminem. Derfor var det så meget desto mere overraskende, at Detroit-rapperen for første gang nogensinde åbnede med sit vers fra Dr. Dre-nummeret ’Medicine Man’ fra 2015.

Nok er verset en magtdemonstration ud i teknisk kunnen, men nummeret er hverken ret populært eller oplagt som bombastisk introduktion til den bedste sælgende hiphop-artist i historien. Mon ikke vi kan tilskrive valget det faktum, at Eminem senere fik besøg på scenen af nummerets ophavsmand, Dr. Dre?

Et mere konventionelt bud på et åbningsnummer på Orange Scene er den episke ’Square Dance’ fra ’The Eminem Show’ (2002). Nummerets karakteristiske harmonika-intro har siden sin udgivelse sparket hundredvis af Eminem-koncerter i gang, og er det sikreste redskab i Eminems åbningskasse. 

2. Vi slipper ikke for ’Revival’, men det er lige før

Hvis vi et øjeblik lægger al objektivitet til side, er det en rimelig påstand, at Eminems seneste album, Revival, ikke er ret godt. Faktisk er det decideret dårligt, hvilket har resulteret i næsten morbide anmeldelser og skuffende streamingtal.

Det afspejlede sig også i Coachella-setlisten. Eminem spillede kun fire numre fra det album, han i princippet turnerer rundt med: Det historieløse bud på en trap-banger ’Chloraseptic’, det pinligt usjove horrorrapnummer ’Framed’, marathonklagesangen ’Walk on Water’ og endelig albummets største hit: den klynkende røvballerap, ’River’ med Ed Sheeran.  

Der er næppe mange, der tropper op på Dyrskuepladsen for at høre numrene fra ’Revival’, og det er da også lige før, vi slipper helt.

3. Der bliver også tænkt på Eminem-feinschmeckerne

Eminem er ikke helt blind for sine ældste og mest dedikerede fans. I Coachella-settet var der således også gjort plads til gamle klassikere fra de tidligste album, der dog aldrig fik den brede befolknings store opmærksomhed.

Eminem-feinschmeckerne kunne på Coachella glæde sig over at høre numre som ’Kill You’ (2000), ’Just Don’t Give a Fuck’ (1998) og ’Criminal’ (2000).

4. Der er plads til gæster, men…

Coachella-koncerten har primært trukket overskrifter for de gæster, Eminem hev med på scenen. Der blev således gjort plads til to legendariske legekammerater fra de kronede dage i start-00’erne: Dr. Dre og 50 Cent.

Desværre ville det nok være lige lovlig optimistisk at håbe på en gentagelse af nostalgistuntet på Roskilde Festival. Af logiske årsager er det lettere at rykke rap-legender til den californiske ørken end nordeuropæiske festivaler.

Hvis vi er ”heldige”, kan det dog sagtens tænkes, at Eminem tager Interscope-protegéen Skylar Grey og/eller den unge sangerinde Bebe Rexha med til Danmark for at assistere live-versionerne af numre med Beyoncé og Rihanna.

5. Eminem har stadig selvironi

Da Eminem brød lydmuren med ’The Slim Shady LP’ i 1999, var én af hans største kvaliteter en kompromisløs selvironi, der ikke herskede blandt ret mange materialistisk fikserede macho-rappere. Selv om lyrikken med tiden er blevet noget mere ejendommelig, viser Eminem i glimt, at evnen til at kaste et mere tvivlsomt lys på sig selv ikke helt er forsvundet endnu.

Ét af højdepunkterne fra Coachella-koncerten var et præfilmet indslag med tv-værten Jimmy Kimmel, der blandt andet underholder amerikanerne med konceptet mean tweets, hvor kendisser oplæser ondskabsfulde tweets om dem selv. Kimmel præsenterede en række småperfide kommentarer fra Twitter til Eminems fald fra tinderne.

Eminem gjorde således på eget initiativ plads til elefanten i rummet: Det faktum, at vi kun interesserer os for Eminem på grund af den rapper, han var, før en overdosis nær havde kostet ham livet i 2008.

Efter Jimmy Kimmel-indslaget tog Eminem alter ego-kasketten, Slim Shady, på: 

Coachella, can I take you back to the time when I was actually good?”…

6. Det tunge skyts bringes først ind til sidst

… og så startede festen for alvor. Når Eminem er Roskilde Festivals ubestridte hovednavn skyldes det et bagkatalog af hits, der tegnede en hel lyd i starten af 00’erne.

Monumentale udgivelser som ’My Name Is’ (1999) og ’The Real Slim Shady’ (2000) satte ild til den californiske ørken, mens et nummer som ’Not Afraid’ (2010), der i højere grad deler vandene, også har sin berettigelse i hitkavalkaden.

Mens der kan være tvivl om åbningsnummeret, er det til gengæld lige så sikkert som amen i kirken, at Eminem lukker showet med det nummer, der mere end noget andet tegner hans karriere: det Oscar-vindende soundtrack Lose Yourself. I videoen nedenfor kan man se, hvordan dét tager sig ud på et propfyldt Wembley. Ikke dårligt.

7. Anmeldelserne retfærdiggør høje forventninger

Det vigtigste til sidst: Mens den internationale anmelderstand har sablet hans seneste udgivelser ned for et godt ord, får Eminem set over en bred kam pæne ord med på vejen for Coachella-koncerten.

The Guardian kvitterer med fire ud af fem stjerner og kalder showet: ”a masterclass in throwback entertainment”, mens Rolling Stone skriver: “Everything that made Slim Shady one of the most essential voices of his generation was onstage this weekend”.

Med belæg i anmeldelserne kan vi så småt begynde at glæde os til, at Eminem giver sin første danske koncert på Roskilde Festival den 4. juli i år.

LÆS MERE: ’Klovn’ vender tilbage med nye pinligheder til sommer

LÆS MERE: Kendrick Lamar møder klassiske beats fra Dr. Dre på nyt mixtape

LÆS MERE: Instruktøren bag The Minds of 99-dokumentar: "Lykke er noget, vi alle søger. Men det var ikke lykken for Niels"