Allerede årtier inden dansk minimalisme var et buzzword i designerkredse, havde ingeniørerne Peter Bang og Svend Olufsen sat dansk design på verdenskortet. I 1925 stiftede de nemlig Struer-virksomheden Bang&Olufsen - også kendt som B&O - og indledte en produktion af radioer, der fra 1950’erne omfattede fjernsyn og stereo-grammofoner, hvor det lækre, minimalistiske design var den røde tråd gennem alle virksomhedens produkter. Det i en sådan grad, at både radioer, fjernsyn og højtalere gennem tiden har været udstillet på kunstmuseet MoMA i New York.

Men finanskrise og globalisering betød hårdere konkurrence op gennem 00’erne, især på teknologifronten. Det har de sidste 10-15 år betydet, at B&O har måtte revidere og nytænke deres brand og forretning for at følge med markedet, forbrugerne og teknologien. Og et af de allermest spændende tiltag på den front kom sidste år, da den over 90 år gamle, danske elektronikvirksomhed indgik et samarbejde med den sydkoreanske elektronikgigant LG Electronics.

For samarbejdsaftalen betyder reelt, at B&O fik adgang til alt LGs teknologi. Og nu introduceres fladskærms-TV’et BeoVision Eclipse, der er det første direkte resultat af samarbejdet, og som allerede synes at være en stærk indikation på, at det er tale om et samarbejde, der kommer til at bære frugt for B&O nu og fremover.

Det bedste fra to verdener

Når det kommer til design, akustik og håndværk har B&O altid været i en klasse for sig. Og det er de fortsat. Designet bag BeoVision Eclipse henter sin inspiration fra de klassiske B&O-idealer, og designet taler egentlig for sig selv, når man betragter fjernsynets ultra-slanke glasoverflade og de rene linjer, når det hænger på væggen, som var det rammen om et smukt maleri på et museum. Men B&Os nye fjernsyn trækker også fra konkurrenterne på andre parameter.

Fjernsynets kraftfulde højtaler, der leveres i et integreret 3-kanalssystem på 450W forstærkere, kaldes et ’Soundcentre’ som for at illustrere, at der tale om en langt mere fyldig lyd. Stereolyden leveres af seks enheder i 450W og kan udvides til surround. På den måde kan BeoVision Eclipse tilmed fungere som et fuldgyldigt musiksystem i sig selv, da det også spiller sammen med internetradio og musik-streamingstjenester.

Endnu bedre bliver det, når LGs uovertrufne OLED-teknologi tilføjes. Det særlige ved OLED-teknologien er, at hver enkelt pixel er sin egen lysdiode, der kan styres fra kulsort til kraftig hvid. Kombineret med en 4K-opløsning og HDR (High Dynamic Range) leverer OLED markeds bedste billedkvalitet. Tilfredsheden med den nye koreanske teknologi i Bang & Olufsen-fladskærmen er da også tydeligt at spore hos B&O selv.

”Ved at fusionere LG Electronics’ OLED-teknologi med Bang & Olufsen-oplevelsen har vi nået et endnu højere niveau og skabt den ultimative TV-oplevelse,” siger Stefan K. Perrson, der er driftsdirektør i B&O og fortsætter;

”Det er derfor, vi har valgt navnet Eclipse – to enestående ting mødes og skaber noget, der er endnu mere spektakulært og smukt.”

 

Foto: Bang & Olufsen | Bang & Olufsen - BeoVision Eclipse

BeoVision Eclipse fås i to størrelser, 55” og 65” til en vejledende pris mellem 69.490 kroner og 96.490 kroner.

Se mere her.

Fleksibel løsning til den moderne forbruger

BeoVision Eclipse fungerer samtidig som et ekstremt fleksibelt A/V-center. Ud går googles ’Android TV’, som B&O har anvendt tidligere, og ind kommer LGs webOS 3.5-platform, hvilket er første gang, at en anden producent har haft mulighed for at anvende webOS på deres tv-skærme. Alt sammen styres ved hjælp af fjernbetjeningen, BeoRemote One. En fjernbetjening, der giver høj grad af brugertilpasning ved hjælp af fx ’MitValg’-funktionen, der gør det muligt at gemme adgange og genveje til favorit-apps og streaming-enheder.

”Vi stræber efter at udvikle os sammen med vores kunder og skabe produkter, der passer ind i deres liv. BeoVision Eclipse er på mange måder en fleksibel løsning til den moderne forbruger og repræsenterer et stort skridt fremad i den måde, vi fremstiller TV’er på. Det er, hvad du vil have det til at være,” lyder det fra Stefan K. Persson.

Samarbejdet med LG synes dermed at åbne døren for et i fremtiden mere moderne B&O. Nu kan den traditionsrige, danske elektronikvirksomhed koncentrere sig om deres kernekompetencer indenfor design, godt håndværk og akustik, mens de kan udnytte LG’s førende position indenfor OLED-teknologi, webOS og billedkvalitet. Det tegner igen godt for Bang & Olufsen!

Kilder: Danmarkshistorien.dk, Bang & Olufsen, Aarhus Universitet