Da Malte lavede et væddemål med sin mor, om at han kunne skaffe et job på en uge, havde han ikke forestillet sig, at det skulle udvikle sig til en hel karriere.

Han var netop færdig med gymnasiet og havde oparbejdet en mindre gæld hos sin mor, som gav ham det tilbud, at hun ville sløjfe gælden, hvis han fik sig et job. Det mente Malte sagtens, han kunne; han gik med det samme op i Magasin og spurgte, om de ikke havde brug for hjælp.

Til hans held manglede de en, der kunne stå i deres Ralph Lauren-afdeling, og da han først var kommet indenfor, gik det stærkt.

”Jeg havde intet forhold til tøj eller mode. Jeg gik selvfølgelig op i, hvad jeg havde på, men jeg havde aldrig tænkt, at jeg skulle gøre karriere inden for det,” fortæller Malte Videbæk, der i dag er indkøbsdirektør hos Skandinaviens førende online-tøjbutik, Boozt.com.

LÆS OGSÅ: Muf10 er dansk modes nye gadedreng: Hvide penge, rige venner og store flasker på bordene

Det var egentlig meningen, at jobbet i Magasin blot skulle fungere som en trædesten mellem gymnasiet og universitet, men han blev hurtigt forfremmet fra almindelig salgsassistent til at stå for Ralph Laurens afdeling.

Alligevel meddelte han Magasin, at han ville stoppe for at studere videre, og det fik dem til at komme med et nyt tilbud. I stedet for kun at stå for blot Ralph Lauren, ville han få ansvaret for salget i hele herre-etagen. På det tidspunkt var han kun 19 år. 

”Det var meget at have ansvar for, men jeg kunne lide det og knoklede løs. Jeg boede mere i Magasin end derhjemme. Jeg lagde nok omkring 90 timer om ugen.”

Magasin fik en ny indkøbsdirektør, og hendes opgave var at lave en større oprydning i organisationen. Det betød, at op mod 80 procent af de ansatte i indkøbsafdelingen blev afskediget, hvilket åbnede endnu en mulighed for Malte.



Hun kom selv udefra og havde ikke før været i modebranchen. Derfor så hun ikke Maltes manglende erfaring som et problem. Tværtimod. Hun tilbød ham at blive indkøber for størstedelen af Magasins herreafdeling, og det tog han imod på den betingelse, at han fik lov til at tage en HD i erhvervsøkonomi samtidigt.

Magasin har på det tidspunkt et lettere støvet image, der ikke har mange tilbud for de unge, og Malte er med til at åbne døren for nye danske mærker som Wood Wood, Soulland og Henrik Vibskov.

LÆS OGSÅ: "Min kone tør ikke sige, hvad jeg laver, når vi er til middagsselskaber”

”Dengang kunne mine venner ikke drømme om at gå i Magasin. De ville hellere gå ned i de små smarte butikker i stedet, men vi åbnede et helt nyt område for de nye mærker og designere. Og det gjorde noget for Magasin. Det er jeg rigtig stolt af.”

Ikke nok med at Malte kører et fuldtidsjob og et krævende studie, kan han heller ikke lade være med at involvere sig i flere projekter med sine venner i fritiden.

”Jeg har altid haft svært ved at sidde stille. Jeg kan rigtig godt lide at se ting ske.”

Det ene fritidsprojekt er blandt andet en netportal, hvor folk kan inspirere hinanden med deres tøj. De formår at bringe ideen frem til det afgørende skridt, hvor de skal afgøre, om de vil kaste alt ind på projektet. Men inden de når så langt, begynder det at skride for Malthe.



De mange projekter, skolearbejde og arbejdstimer begynder at slide på ham. I en alder af 23 år får han stresssymptomer. Han har kvalme og begynder at glemme ting. Hans mor råder ham til at gå til lægen, der også kan fortælle, at han har forhøjet blodtryk.

”Lægen siger til mig, at jeg skal sygemelde mig med stress, hvortil jeg svarer, at det har jeg ikke tid til. Det er først, da jeg har forladt klinikken, at jeg finder ud af, hvor langt ude en kommentar, det er. Heldigvis var studiet ved at være slut, jeg lukkede mine sidevirksomheder, og jeg prøvede at prioritere opgaver, så jeg ikke gav 110 procent hele tiden. Det gjorde, at jeg kom mig.”

LÆS OGSÅ: 22 topdesignerne guider: Det bør du tilføje, og det bør du undgå i 2016

Efter flere år i Magasin bliver han gennem tidligere kolleger introduceret til tidligere Brøndby-direktør Hermann Haraldsson, der nu er øverste chef i Boozt.com, og over to kaffemøder aftaler de, at Malte skal tage springet fra det fysiske salg i Magasin til nettet og fra København til Malmø, hvor Boozt har sit hovedkvarter.

”Jeg gjorde det, fordi jeg vidste, at jeg kunne lære noget af Hermann og resten af teamet i Boozt. Og det har altid været vigtigt for mig. Også fordi jeg altid har været så ung i mine job. Jeg er altid gået efter at være et sted, hvor jeg er omgivet af kompetente folk.”

Hvor man i Magasin kunne stille tøjet sådan, at man var sikker på, at kunderne ser det, er udfordringen på nettet en helt anden. Når folk søger på jakker, vil de hurtigt få en side op med 60 forskellige tilbud, som de tager stilling til i løbet af få sekunder. Kunden har på den måde meget mere magt.



"Vi får data på alt, hvad folk foretager sig, og det giver os en ret god fornemmelse af, hvad folk efterspørger. Vi er meget data-drevet. Men du kan ikke bruge tal alene, når du skal købe ind. Du kan ikke forudsige, hvad folk vil have i morgen ved at se på, hvad de købte i går. Det handler ikke kun om at se på excel-ark. Det handler også om intuition.”

Hvert år er Malte ansvarlig for indkøb for 500 millioner kroner tøj om året, og han har 11 indkøbere (og flere på vej) i sit team, der rejser verden rundt og finder inspiration. Men det handler også om blot at observere dagligdagen. Derfor kan Malte også godt lide at sidde på en fortovscafé og se, hvad den skandinaviske mand har på.

”Man skal ikke kun holde sig til de trendy gader. Man skal bevæge sig overalt.”

LÆS OGSÅ: Kvinder vi kan li': Se hele galleriet 

Han mener helt klart, at den danske mands påklædning er i bedring, men vi har stadig noget at lære af svenskerne. Hvis man går en tur i Stockholm, vil der stadig være flere velklædte end i København, mener han.

”Vi kan stadig blive bedre herhjemme. Specielt på jakker, blazere og bukser. Det, med at folk er bange for, at det sidder for tæt, gør, at vi nogle gange købet tøjet for stort. Og det ser altså bedre ud, hvis det sidder rigtigt.”

Målet for Boozt er at forblive Skandinaviensførende online-butik og fortsætte væksten. I de seneste tre år er virksomheden vokset med næsten 70 procent årligt. Men Malte mener ikke, at nettet vil afløse de fysiske butikker i nærmeste fremtid. 80 procent af al handel foregår stadig ude i butikkerne, men nettet bliver større og bedre, fortæller han.

”Jeg er rigtig glad for, at jeg indgik det væddemål dengang med min mor, for det gav mig en vej, jeg nok ikke selv havde set selv. Jeg elsker at arbejde med tøj og ikke mindst de mange engagerede og kompetente mennesker, der er her i Boozt.”
 
LÆS OGSÅ: Peter Falktoft og Esben Bjerre skal lave web-tv for Euroman

LÆS OGSÅ: Anders droppede direktør-job i TDC for at blive pizza-chef: "Utrolig mange mennesker tør ikke tage det usikre valg"

LÆS OGSÅ: Verdens bedste naturbilleder er næsten unaturlige