Sponsoreret af Son of a tailor

Bæredygtighed, algoritmer og skræddersyede T-shirts. Det var fra start de tre essentielle hovedkomponenter bag det københavnske T-shirt-brand Son of a Tailors succes og forretningsstrategi.

Det var de to venner Jess Fleischer og Andreas Langhorn, der i 2014 lancerede virksomheden som et crowdfunding-projekt, hvor ambitionen ikke blot var at slå sig op på skræddersyede T-shirts, men samtidig udfordre modebranchen og forbrugerne i den måde, vi producerer, sælger og køber tøj.


Jess Fleischer (tv) og Andreas Langhorn

Thomas Ryge (Pandora) og Morten Strunge (Mofibo og Onfone), to af landets absolutte sværvægtere inden for iværksætteri, kunne også se ideen bag de bæredygtige skræddersyede T-shirts, og med deres kapitalindspark og forretningsmæssige knowhow var Son of a Tailor allerede inden for to år en virksomhed med et kundekartotek, der strakte sig ud til over 70 lande med særlig stor opmærksomhed fra markeder som USA, Tyskland og England.

Først og fremmest skyldtes succesen online-butikkens simple algoritme, der med fire spørgsmål sikrer, at kunderne kan bestille en skræddersyet T-shirt hjemme fra sofaen. En returrate på 7 % mod de store modesites’ returrate på mellem 30 og 50 % vidner om, at algoritmen virker, men det er i lige så høj grad tøjmærkets radikale opgør med modebranchens ressourcespild, der gør Son of a Tailor interessant. 


Produktionen af hver enkelt T-shirt sættes først i gang, når ordren er gået igennem, og som kunde har du mulighed for online at følge med i tilblivelsen af din T-shirt.

Produktionen af hver enkelt T-shirt sættes nemlig først i gang, når ordren er gået igennem, og du har som kommende T-shirt-ejer mulighed for 100 % gennemsigtighed gennem hele produktionskæden, hvis du ønsker det. En bæredygtig strategi, der ikke blot fungerer som en selvforherligende CSR-strategi, men som fra start har været det grundlæggende DNA i Son of a Tailor.

Således udtalte adm. direktør Jess Fleischer sidste år til Euroman.dk: ”Vores holdning er, at der ikke er noget i vejen med at producere i Bangladesh. Eller i Portugal og Litauen, som vi gør, men arbejdsforholdene skal være i orden, og det mener vi, at vi kan sikre ved at skabe 100 % gennemsigtighed gennem hele produktionskæden.”

Adskiller sig fra originalerne
Udgangspunktet var den klassiske T-shirt. Ikke så mange dikkedarer og smarte logoer, blot en almindelig skræddersyet T-shirt. Siden da har Son of a Tailor udvidet produktporteføljen med en T-shirt i merino-uld samt en langærmet trøje, der dog ikke adskiller sig markant fra deres klassiske T-shirt.


Son of a Tailor har siden start udvidet produktporteføljen med en langærmet trøje og en T-shirt i merino-uld. Nu tilføjer de den tidsløse poloshirt.

 

Det gør de dog nu, hvor de har lanceret den tidløse poloshirt. Det var den franske tennisspiller og ottedobbelte Grand Slam-vinder René Lacoste, der gik under navnet ’The Alligator’, der i 1929 designede den skjorteinspirerede T-shirt, og siden har den tidløse T-shirt-klassiker aldrig forladt herregarderoben. 

Derfor har det ifølge Jess Fleischer også hele tiden været en del af planen, at Son of a Tailor ville lancere deres egen skræddersyede og bæredygtige poloshirt.

”Vi har altid haft den tilgang til tingene, at vi ikke ville begynde at skabe nye produkter, før vi fuldstændig mestrede den almindelige T-shirt. Det synes vi, at vi gør nu, og poloshirten lå som en ret naturlig forlængelse af vores produktportefølje. Der har hele tiden været stor efterspørgsel på den fra vores kunder, og så er poloen inden for T-shirt-genren en tidløs klassiker, der endda i de her år er på vej op igen,” forklarer Jess Fleischer, der peger på, at Son of a Tailor-versionen skiller sig markant ud fra originalen på flere parametre.

”Fred Perry og Lacoste, som mange nok forbinder med den originale poloshirt, er især kendetegnet ved det meget markante logo. Der adskiller vores poloshirt sig ved et meget minimalistisk og nordisk udtryk. Og så bliver alle vores T-shirts syet med en af de fineste bomuldstyper i verden,” fortæller Jess Fleischer med reference til, at bomuldsfibrene i en Son of a Tailor-T-shirt i gennemsnit er tre gange så lange som i almindelige T-shirts. Det betyder helt konkret, at deres T-shirts i gennemsnit holder tre gange så lang tid. Og så må man heller ikke glemme, at der er tale om skræddersyede og unikke poloshirts. 

”Lacoste kører med deres eget size-system, hvor jeg mener, de har seks-syv forskellige størrelser. Det er lidt mere end deres konkurrenter, og det tror jeg igen er en af grundene til, at de skiller sig ud og bliver ved med at have succes på markedet for poloshirts. Vi er så bare gået hele vejen og har skabt kvalitets-poloshirts, der er custommade til hver enkelt kunde,” fortæller Jess Fleischer.

Poloshirts fra Son of a Tailor fås i tre farver: grå, hvid og mørkeblå. Du kan se dem her.