Det skal helst kunne gøres med en slags bekvemmelig dovenhed – det der med at shoppe på nettet. En søndagsbeskæftigelse, hvor du ligger i sofaen, fjerneren kører i baggrunden, kaffen placeret på gulvet i armslængde, mens den bærbare balancerer i skødet.

Netop derfor var det et gevaldigt benspænd, at førstegangsbrugeren på Son of a Tailor – verdens allerførste online shop med skræddersyede T-shirts til mænd – skulle bruge godt og vel 10 minutter på den første ordre. Oven i det var han nødsaget til at rejse sig fra sofaen, finde et målebånd (og en kæreste), så der kunne tages de rigtige mål til den skræddersyede James Dean-klassiske T-shirt fra Son of a Tailor.

"Selve produktet fungerede, men det var for besværligt. Bare det med målebåndet ...," husker Jess Fleischer, der sammen med vennen Andreas Langhorn efter et succesfuldt crowdfunding-projekt i sommeren 2014 lancerede Son of a Tailor.

Th. Jess Fleischer, tv. Andreas Langhorn - Co-founders og CEOs i Son of a Tailor. 

"Så vi prøvede at sende dem et målebånd, men det blev alt for besværligt. Samtidig gik det jo også imod hele præmissen om at shoppe på nettet. Bare det at skulle op af sofaen er en kæmpe barriere, når folk shopper online."

Men det er to år siden, og i mellemtiden er der sket meget i den lille online T-shirt-virksomhed, der har – om ikke sparket døren ind – så åbnet døren på klem til det britiske og amerikanske marked. Hårdt arbejde, en ny og innovativ tilgang til hele modebranchen samt ikke mindst pengemændene Thomas Ryge og Morten Strunge, der står bag henholdsvis Pandora og Onfone og e-bogsvirksomheden Mofibo, har været med til at placere Son of a Tailor på verdenskortet. I skrivende stund sendes der skræddersyede T-shirts ud til kunder i over 70 lande.

Det økonomiske boost fra Ryge og Strunge, har samtidig været med til, at Jess Fleischer og Andreas Langhorn har kunnet udvikle den algoritme, der i dag er med til at sikre dem den laveste returrate, når det gælder online tøj-shopping.


Det er den klassiske T-shirt, som vi kender den fra Marlon Brando og James Dean, som Son of a Tailor har specialiseret sig i at skræddersy til sin kunder.

"I starten spurgte vi meget generelt ind til kundernes proportioner. Var de atletisk bygget, var de rektangulære, havde de mave eller ej? Men vi oplevede en overraskende stor fejlmargin, når folk skulle forklare deres mål i de termer," forklarer Jess Fleischer.

"Det gik begge veje. Enten tror mænd, at de er tykkere, end de er, eller også tror de, at de er tyndere. Derfor er vores algoritme bygget op omkring fuldstændig objektive talspørgsmål. Du skal bare plotte højde, vægt, alder, bukse- og skostørrelse ind, så kan vi ret så præcist udregne den ideelle pasform til hver enkelt kunde."


Du skal ikke svare på mere end 4 simple spørgsmål, så kan det danske T-shirt brand skræddersy T-shirten med den perfekte og unikke pasform til dig.

"Og det virker! Tøjet passer, og kunden får en lækker købsoplevelse, når T-shirten dumper ind ad brevsprækken i en fin æske. Det bekræfter vores lave returrate på 2,5 %, mens den til sammenligning er på 30-50 %, når man kigger på andre af de store online mode-sites."

Jo mere gennemsigtighed, desto bedre kvalitet
Det er bl.a. den ekstremt lave returrate, der positionerer Son of a Tailor som en regulær CSR-darling – betegnelsen for virksomheder, som frivilligt inkorporerer sociale og miljømæssige hensyn i deres forretning. Især er det opsigtsvækkende i en modebranche, der som oftest er udskældt for det komplet modsatte.

Hos Son of a Tailor synes CSR-delen dog ikke til at være en del af en større branding-strategi, men snarere kernen i hele deres forretningsmodel. En model, der til dels er inspireret af den japanske bilindustris lean-principper, hvor bilen først produceres, når den er købt. Samme princip gør sig gældende her. Produktionen af T-shirten sættes først i gang, når ordren er gået igennem.

"På den måde opnår vi langt mindre spild, mens vi samtidig har en bæredygtig forretningsmodel," fortæller Jess Fleischer. "Tøjet skal ikke shippes ud til en butik, ligge på en hylde og så shippes tilbage igen, hvis det ikke sælges. Nu ryger det direkte fra produktionen og ud til kunden," uddyber han.

Forretningsmodellen afstedkommer et konsekvent "Really!?!", når Jess Fleischer beretter om den til folk i den danske modebranche.

"Der bliver virkelig kigget mærkeligt på mig. Mange fortæller, at de som minimum producerer 500 T-shirts, og det er lavt sat," fortæller han.

Alt imens er gennemsigtighed og socialt ansvar gjort til det andet ben, som Son of a Tailor står på.

Jess Fleischer mener, at det, især i et fag som modebranchen, er helt essentielt med ordentlige arbejdsvilkår, og at der er fuld gennemsigtighed, hvilket i sidste ende kommer hele værdikæden til gavn.

"Tag ulykken i Bangladesh (i 2013 kollapsede en tøjfabrik og slog over 1.000 arbejdere ihjel, red.). Det var helt forfærdeligt, det, der skete. Men oven i den ulykke kom så, at forbrugerne boykottede tøjproduktioner fra Bangladesh, hvilket er helt forståeligt. Virkeligheden er bare – desværre – at de fattige fabriksarbejdere så bliver endnu fattigere."

"Vores holdning er, at der ikke er noget i vejen med at producere i Bangladesh. Eller i Litauen og Polen, som vi gør, men arbejdsforholdene skal være i orden, og det mener vi, at vi kan sikre ved at skabe 100 % gennemsigtighed gennem hele produktionskæden."


Som kunde kan du følge produktionen af din T-shirt hele vejen. 

En gennemsigtighed, der i Son of a Tailors tilfælde også giver kunderne indsigt i kvaliteten af produktet.

"Bomuldsfibrene i vores T-shirts er 35 mm lange, mens de i en normal T-shirt er 10 mm. Det vil sige, at vores T-shirts i gennemsnit holder tre gange så lang tid som en almindelig T-shirt. Når en T-shirt fnulrer, gør den det, fordi enderne på fibrene stikker ud. Jo færre ender, der er, desto mindre fnuller."

Modedesignere, chefredaktører og rockstjerner
Selv om Son of a Tailor er et dansk brand, har fokus først og fremmest ligget på det engelske og amerikanske marked. Og med fine lovprisninger fra amerikanske Men's Fitness og feinschmecker-blogs som Complex og Highsnobiety står døren som sagt allerede nu på klem. Men det betyder helt automatisk, at Norden også er begyndt at få øjnene op for de danske skræddersyede online T-shirts.

"Der er helt klart en bevågenhed, men det er forskellige aspekter af forretningen, man er optaget af," fortæller Jess Fleischer, der for nylig har været inviteret ud til en snak med både H&M og Bestseller. "Hos Bestseller er man meget interesseret i, hvorvidt vi kan skabe en forretning med vores mail-to-order-produktion. Kan vi tjene penge, mens vi minimerer spild og lagerplads? H&M er mere nysgerrige på den bæredygtige del af vores model. Hvordan bliver det miljømæssige fodaftryk mindre?"

Og så er der kunderne, som Son of a Tailor-drengene af gode grunde har ret fine indsigter i, hvem er. Og Jess Fleischer kan næsten ikke undertrykke det lidt stolte smil, da der bliver spurgt ind til, hvem de er.

"Men altså, jo, vi har nogle ret cool kunder," siger han så. "Der er nogle internationale modedesignere imellem, der er en chefredaktør på en stor amerikansk avis samt nogle cool mennesker fra musik- og filmbranchen," afslører han, dog uden at kunne sladre i detaljer om hvem præcis.


I Son of a Tailors kundekartotek finder man alt fra den britiske modedesigner til finansmanden på Wall Street.

"Generelt kan man sige, at vores kunder kommer fra to brancher. Der er en masse i de kreative brancher, hvor T-shirten jo er blevet en del af arbejdsuniformen. Men så har vi også kunder fra de tungere finansielle jobs, hvor jakkesættet er normen. Her tror jeg, at vores appeal ligger i, at de er vant til et skræddersyet jakkesæt, der sidder godt. Når de skal slappe af i weekenden, vil de have en T-shirt, der kan det samme som den skræddersyede skjorte: Høj, høj kvalitet, og så skal den sidde godt."