For mange har tennissokken længe været et levn fra 80’ernes frisk-kolorerede klædeskab – og en decideret modesynd. For andre – der anvender den som brugsgenstand på linje med drikkedunk og knæbind - har tennissokken aldrig været væk.

Men nu er den udskældte sok i modemæssig forstand tilbage hos den første gruppe, den stilbevidste. I hvert fald giver toneangivende modehuse som Valentino og Gucci for tiden deres kunder mulighed for at lave en kovending og kaste seriøse penge efter hvide sokker med ribsyning og eventuelt en stribe eller to.

For eksempel sælger både Gucci  og Valentino tennissokker til over 700 kroner parret.

De hundedyre sokker kan opfattes som en gennemironisk leg eller som et udtryk for en genuin fascination af det folkelige fra luksusdesignernes side.

Ideen om at gå i billigt udseende mainstreamtøj, som der blev sat ord på i normcore-tendensens spæde dage, er de seneste år sivet op til nogle af modebranchens mest eksklusive mærker. Vel at mærke kun æstetikken, ikke prispolitikken.

Mærker som Balenciaga og Vetements har ført an i sammenblandingen af høje priser og lav kultur med deres direkte referencer til og indimellem direkte brug af logoer fra Edeka-købmænd, Bernie Sanders-kampagner og DHL-transporter.

Balenciaga Bal logo socks

Begge mærker har selvfølgelig også lavet deres tennissok. Vetements endda i samarbejde med Reebok, der oplevede sin storhedstid i 80’erne og de tidlige 90’ere. Ligeledes til astronomiske beløb.

//cache.mrporter.com/images/products/1000324/1000324_mrp_in_l.jpg large

Vi synes bestemt, at tennissokkerne har fortjent en nostalgisk renæssance. Men hvorfor ikke bare nøjes med Reebok uden Vetements og slippe med 69 kroner for tre par?

Reebok - Reebok Crew Sock - 3 pairs White AB5279

 

 LÆS OGSÅ: Både håret og trøjen: Beckham anno '98 er hip igen