I november 2017 blev et maleri af Leonardo Da Vinci ved navn 'Salvator Mundi' ('Verdens Frelser', red.) sat til salg hos auktionshuset Christie's i New York, USA. Blandt de potentielle købere sad en anonym person. Og da maleriet var blevet solgt for cirka 3 milliarder danske kroner, var det denne anonyme person, som havde erhvervet sig det mere end 500 år gamle maleri, der forestiller Jesus i renæssanceklæder. 

Det viste sig, fandt The New York Times et par måneder senere ud af, at den anonyme køber var en relativt ukendt saudi arabisk prins ved navn Bader. Og prins Bader, som få måneder efter auktionen blev udnævt til Saudi Arabiens hidtil første kulturminister, var der i virkeligheden på vegne af kongerigets kronprins, Mohammed bin Salman.

I tiden efter viste det sig imidlertid også, at det dyre Da Vinci-maleri skulle udstilles i det nye Louvre Abu Dhabi. Altså ikke i Saudi Arabien, men i nabolandet De Forenede Arabiske Emirater, hvor Abu Dhabi ligger, og hvor de siden 2017 har kunnet prale af Louvre-museuet, hvor de alene for navnet har betalt cirka 3,5 milliarder danske kroner. 

Så langt så godt. Det helt store twist i den i forvejen ganske kuriøse historie er vi nemlig ikke nået til endnu. For maleriet, som jo altså blev solgt til svimlende 3 milliarder danske kroner, er nu tilsyneladende forsvundet. 

Det er igen The New York Times, som har gjort et prisværdigt stykke detektivarbejde. 'Salvator Mundi' skulle efter planen have været udstillet fra september sidste år, men dette blev - uden yderligere forklaring - udskudt. 

"Det er tragisk," siger Dianne Modestini, professor ved New York University's Institute of Fine Arts og kunstkonservator, til The New York Times. Dianne Modestini har været hovedkonservator bag 'Salvator Mundi', efter det i 2005 først blev anset som et Leonardo Da Vinci-maleri, og til det i 2011 blev certificeret.

Og er det så et Leonardo Da Vinci-maleri? Det er der i højeste grad slået tvivl om. Igen. 

Nogle kritikere mener, at det næppe kan tilskrives Leonardo Da Vinci, men i stedet er malet af Leonardo Da Vinci-eleven Giovanni Boltraffio (1466-1516), som i perioden 1958-2011 netop var anset som maleriets ophavsmand, efter det i mange år havde været forsvundet og ikke med sikkerhed var tilskrevet nogen kunstner. Andre peger på, at maleriet kan være et resultat af begges arbejde. 

Om det er hele debatten om maleriets ægthed, der har forårsaget dets nuværende eksil fra offentligheden, spekuleres der nu i. I hvert fald er det ikke lykkes The New York Times at finde nogen, der ved mere, end at det vist nok blev fløjet til Europa efter salget på auktionen. 

Det store spørgsmål er derfor: Hvor er verdens dyreste maleri?