David Milbergs forretning David BreadHead har udviklet sig hurtigt fra at være en idé om et lille bageri med kun én mand i arbejde. I starten havde han tomme hylder og måtte melde udsolgt de fleste dage. Det fik ham til at tænke i en større skala og udvide hele konceptet.
For bare ét år siden åbnede 25-årige David Milberg et mikrobageri på 21 kvadratmeter i centrum af Aarhus. I dag har han 16 ansatte på tre lokationer i byen. Han havde aldrig troet, han skulle være bager, og han har egentlig aldrig rigtig interesseret sig for bagværk. Men surdejstrendens popularitet steg under nedlukningen i takt med, at han blev bedre til at bage brød, og den bølge ridder David Milberg stadigvæk på.
For 2,5 år siden bagte David Milberg for første gang, og han var ikke særlig god til det. Men han kastede sig ud hovedkulds ud i bageprojektet, og da han havde bagt surdejsbrød i et års tid og begyndte at sælge det via Instagram under nedlukningen, fik han ros for den gode smag og sprøde skorpe.
Dengang cyklede han afsted på sin egen cykel og leverede seks brød om dagen til sine Instagramfølgere.
”Dér vidste jeg godt, at der var et eller andet, jeg havde ramt rigtigt,” fortæller han.
Men Milberg mener stadigvæk den dag i dag, at han ikke er særligt dygtig.
”Jeg ved ikke, om jeg synes, jeg er god til at bage. Jeg tror bare, jeg har fundet et eller andet, som giver mening, og jeg må jo have ramt noget rigtigt, siden folk bliver ved med at købe boller af mig”.
Mattias Skjelmose var aldrig særlig god til noget. Han var, med egne ord, en taber, der ikke rigtigt havde noget kørende for sig. Men så fandt han cykelsporten, hvor han kunne blive en vinder, hvis han bare arb…