Thomas, hvordan sammensætter man som udgangspunkt det perfekte
festivalprogram?
”Det er selvfølgelig utroligt individuelt fra festival til festival, men
hos os opererer vi ud fra blandt andet de her parametre: bredde, kvalitet og
aktualitet.
Og heldigvis er jeg jo ikke den eneste, der sidder og udvælger de
her 185 navne, men er en del af et team på 14 mennesker, der lægger programmet
i fællesskab. Det betyder, at vi spænder ret bredt i forhold til både alder,
øjne og ører, og det sikrer en stor bredde i vores program.”
Hvad kendetegner årets Roskilde-program?
”Vores musikprogram 2025 er, ligesom resten af festivalen, kendetegnet
ved, at det er i bevægelse. Det skal vise nye strømninger, nye tendenser og
sikre en diversitet, der afspejler samtiden.
Vi leverer et højaktuelt musikprogram,
som man kan gå på opdagelse i, og som forhåbentlig gør, at man har haft nogle
uforudsete gode oplevelser, når man vender hjem. Men vi har også navne, som
bærer musikhistorien med sig. Jeg synes, vi lykkes med alle de ting i år.”
Hvad er det allermest udfordrende ved dit arbejde?
”Det er i virkeligheden, at vi har en helt naturlig begrænsning på, hvor
mange navne vi kan præsentere. I år præsenterer vi 185 musiknavne, hvilket
egentlig ikke er særlig mange, når man ser på, hvor ekstrem høj kvalitet der er
af musik, både internationalt, men også herhjemme.”
Kan du prøve at tage mig med igennem processen, der foregår, når man
skal booke en stor international artist som fx Olivia Rodrigo?
”Når vi taler om de helt store navne, så er der oftest en dialog i gang
i meget lang tid i forvejen. Det er ikke bare op til os, det handler om,
hvorvidt artisten er på tour, og om det passer ind i deres planer.
Hele den
dialog, der ligger fra man rækker ud, til man kan sætte flueben ud for en
artist, er en kæmpestor kabale, som i nogle tilfælde kan tage flere år, mens
det andre gange bare flasker sig fuldstændig i løbet af meget kort tid.
Vi er
jo beriget af at have en fantastisk festival, som mange artister gerne vil
spille på, og det gør, at det første skridt, hvor nogle festivaler måske skal forklare,
hvad de er for en størrelse osv., det springer vi rimelig nemt hen over, fordi
selv de helt store artister som oftest kender til Roskilde Festival. Det er
både en cadeau til festivalens historie, men også til festivaldeltagerne, som
giver så meget igen foran scenerne.”
Hvilken af årets bookinger er du allermest stolt af?
”Jeg er allermest stolt af musikprogrammet som helhed. Det er hvert år
en imponerende bedrift og en fornøjelse at se, hvordan holdet får den i hus, og
det er jeg meget stolt af at være i spidsen for.”
Fair nok, Thomas, den får jeg ikke ud af dig, kan jeg høre. Så lad os i
stedet hoppe over på rygtebørsen. Nu bliver det lidt hypotetisk, men personligt
har jeg i år hørt utrolig mange nævne Rihanna, der som bekendt ikke står på
plakaten. Var hun nogensinde inde i billedet?
”Hun spiller slet ikke i Europa i den periode.”
Ved du, hvor rygtet stammer fra?
”Nej, desværre ikke.”
Er der nogen bookinger, I virkelig har arbejdet hårdt på, som aldrig kom
i hus?
”Det vil der altid være. Jeg vil sige, at hvis man skulle booke 185
navne, og de alle gik hjem i første hug, så ville det være en meget vild
bedrift. Der er både artister, vi har kæmpet for, som ikke er gået hjem, og så
er der artister, vi kæmper hårdt for, som til sidst lykkes. Begge scenarier er
meget spændende på hver deres måde.”
Okay, så lad os prøve at tage et dyk ned i dem, der faktisk endte på
plakaten. Hvert år er der selvfølgelig en håndfuld af varierende størrelse, som
er utilfredse med jeres program. Men i år synes jeg nu alligevel det lader det
til, at kommentarfeltet gløder mere end normalt. Har du samme opfattelse?
”Nej, egentlig ikke. Vi har et kæmpestort program med 185 navne, og når
man er en festival af den størrelse, er det naturligt, at folk har stærke
holdninger til det, hvilket jeg egentlig synes er dejligt og superfedt, fordi
det viser, at omverdenen har et stort engagement i vores program og virkelig
tager det til sig. Så den del er ikke anderledes, end jeg ellers har oplevet
det.”
Så det er udelukkende en god ting, når folk er utilfredse med jeres
program?
”Jamen, kritik kan jo være mange ting, og jeg ser det i hvert fald som
positivt, at folk bruger tid på at kommentere og give deres holdninger om
programmet til kende. Jeg ser det ikke som noget, der enten er udelukkende
positivt eller negativt. Men at folk går op i det, synes jeg, selvfølgelig bare
er fedt.”
I har booket Charlie XCX, som også spillede på Arena sidste år. Hvorfor?
”Som du siger, spillede Charlie XCX sidste år på Arena, og det var lidt
en last minute-booking, og i år skal hun så stå på Orange, som en af
vores absolutte headliners. Hun er steget i popularitet og har et endnu
større momentum i år, end hun havde sidste år.
Det er klart, at sidste års
koncert blev timet eminent i forhold til det fantastiske album ’Brat’, der kom
ud lige inden. Og der var en del, der oplevede hende, men der var også mange,
som ikke gjorde, og som først har opdaget hende efterfølgende. Nu får vores
deltagere mulighed for at opleve hende på Orange, hvor hun kommer med et helt
nyt show.”
I har også booket Gilli igen, denne gang i konstellationen ’Kenny’
sammen med Benny Jamz. Tager man et kig på jeres sociale medier, er det
tydeligt, at nogle mener, at det er en smule … uoriginalt. Hvorfor har I valgt
at prioritere på den måde?
”Jeg synes, det er vigtigt at pointere, at vi ikke har booket Gilli
igen, men derimod Kenny, som er en selvstændig duo, hvor Gilli er den ene af
dem, og Benny Jamz er den anden.
De har udgivet det ubestridt mest streamede
album herhjemme i 2024, og det at få lov til at præsentere det projekt som de
første nogensinde og også som de eneste overhovedet i 2025. Det er vi utrolig stolte
over, og det kunne vi ikke sige nej til.”
I har tidligere fået kritik for, at I var nogle år for sent på den i
forhold til at få sat BOC-rapperne på plakaten. Kan du forstå, hvis nogen
synes, at det virker, som om I overkompenserer en smule, når man nu for tredje
år i træk får mulighed for at høre ’Ibiza’ på Orange Scene (Kesi spillede på Orange Scene i 2023, red.)?
”Vi har altid præsenteret hiphop- og rapscenen på Roskilde Festival, og
selvom det ikke nødvendigvis har været på de store scener, har det stadig været
en høj prioritet for os.
Det er klart, at rap er blevet så utrolig populært i
dansk kontekst, at vi selvfølgelig skal sikre, at de scener, vi præsenterer det
på, også sikrer, at de involverede kan få den bedst mulige oplevelse – både
artister og festivaldeltagere. Og tendensen inden for rap er selvfølgelig én,
vi anerkender ved at arbejde med de artister på de største scener i år.”
Annika, som skal åbne Orange Scene, har åbenlyst vind i sejlene, men har
kun udgivet 11 sange. Er det ikke et stort sats at give en så forholdsvis
uprøvet artist det ansvar allerede?
”Man behøver jo ikke at have udgivet hverken ét, to eller tre albums for
at kunne spille på Roskilde Festival. Annika har udgivet flere singler, EP’er
og har diverse samarbejder med i bagagen.
Hun har med sin utroligt hurtige og
imponerende karrierestart og sin høje musikalske kvalitet bevist, at hun er og
bliver uundgåelig i det danske musiklandskab. Hun er en fantastisk artist, og
det kommer til at blive en forrygende koncert på Orange til sommer.
Jeg mener,
at hun selv i et interview har sagt, at hun glæder sig til bare at ’have det
nice’, og det, synes jeg, er fantastisk at høre. Selvom Orange Scene er en stor
scene og betyder meget for mange mennesker, så handler det også i sidste ende
om at have det dejligt, og det bliver det også at høre Annika spille.”
I havde først placeret Aphaca på First Days-scenen. Nu har I smidt dem
over på Arena. Hvad er der sket dér?
”Vi har som sagt en dialog i gang med mange af vores artister længe før
festivalen starter, og da vi bookede Aphaca, gav det rigtig god mening, både
for dem og os, at de skulle spille på First Days-scenen.
Deres popularitet har
efterfølgende så kun været stigende, hvilket vi selvfølgelig reagerer på, og at
rykke dem over på Arena, synes vi, bedre matcher det sted, de er i deres
udvikling, og den voldsomme energi, de kommer med lige nu.”
Er der eller nogle navne, der ved første øjekast kan gå under radaren,
som du gerne vil fremhæve?
”Generelt vil jeg anbefale, at man starter nedefra, når man kigger på
plakaten, og så arbejder sig op igennem. Der gemmer sig utroligt mange stærke
artister, og det er et defineret mål for os, at vi skal give folk nogle
oplevelser, som de ikke vidste, de gerne ville have.
Det får jeg også altid
selv. Og det er næsten uundgåeligt, hvis man går lidt nysgerrigt til værks,
ikke at blive skubbet til af nogle af de mange fantastiske artister, vi har på
programmet. Det synes jeg er unikt, og det er jeg meget stolt over.”
Hvor befinder du dig egentlig selv henne, når der er koncert på Orange?
”Jeg cirkulerer faktisk
ret meget rundt omkring scenen. Min fornemmeste opgave er at sikre den bedste
oplevelse for specielt vores artister, men også for vores deltagere. Om jeg så
står under scenen, ude bagved eller render lidt rundt ude på pladsen, det gør
ikke så meget, så længe jeg kan mærke, at folk til koncerten er glade.
Det er
ikke sådan, at jeg klargører og planlægger festivalen og så bare holder fri og
nyder koncerterne, jeg er også på arbejde, så længe festivalen er i gang. Og så
må jeg få de fulde koncertoplevelser nogle andre steder uden for Roskilde
Festival.”