Er det uoriginalt, at Roskilde Festival har booket Charlie XCX og Gilli igen? Ikke ifølge musikchefen

Er det uoriginalt, at Roskilde Festival har booket Charlie XCX og Gilli igen? Ikke ifølge musikchefen

Roskilde festival har fuldendt sommerens plakat. Men hvad kendetegner egentlig årets program? Hvorfor har de booket Charlie XCX igen? Og hvem af årets navne er musikchefen selv allermest stolt af? Vi har stillet ham en række kardinalspørgsmål.

Offentliggjort

Thomas, hvordan sammensætter man som udgangspunkt det perfekte festivalprogram?

”Det er selvfølgelig utroligt individuelt fra festival til festival, men hos os opererer vi ud fra blandt andet de her parametre: bredde, kvalitet og aktualitet. 

Og heldigvis er jeg jo ikke den eneste, der sidder og udvælger de her 185 navne, men er en del af et team på 14 mennesker, der lægger programmet i fællesskab. Det betyder, at vi spænder ret bredt i forhold til både alder, øjne og ører, og det sikrer en stor bredde i vores program.”

Hvad kendetegner årets Roskilde-program?

”Vores musikprogram 2025 er, ligesom resten af festivalen, kendetegnet ved, at det er i bevægelse. Det skal vise nye strømninger, nye tendenser og sikre en diversitet, der afspejler samtiden. 

Vi leverer et højaktuelt musikprogram, som man kan gå på opdagelse i, og som forhåbentlig gør, at man har haft nogle uforudsete gode oplevelser, når man vender hjem. Men vi har også navne, som bærer musikhistorien med sig. Jeg synes, vi lykkes med alle de ting i år.”

Hvad er det allermest udfordrende ved dit arbejde?

”Det er i virkeligheden, at vi har en helt naturlig begrænsning på, hvor mange navne vi kan præsentere. I år præsenterer vi 185 musiknavne, hvilket egentlig ikke er særlig mange, når man ser på, hvor ekstrem høj kvalitet der er af musik, både internationalt, men også herhjemme.”

Kan du prøve at tage mig med igennem processen, der foregår, når man skal booke en stor international artist som fx Olivia Rodrigo?

”Når vi taler om de helt store navne, så er der oftest en dialog i gang i meget lang tid i forvejen. Det er ikke bare op til os, det handler om, hvorvidt artisten er på tour, og om det passer ind i deres planer. 

Hele den dialog, der ligger fra man rækker ud, til man kan sætte flueben ud for en artist, er en kæmpestor kabale, som i nogle tilfælde kan tage flere år, mens det andre gange bare flasker sig fuldstændig i løbet af meget kort tid. 

Vi er jo beriget af at have en fantastisk festival, som mange artister gerne vil spille på, og det gør, at det første skridt, hvor nogle festivaler måske skal forklare, hvad de er for en størrelse osv., det springer vi rimelig nemt hen over, fordi selv de helt store artister som oftest kender til Roskilde Festival. Det er både en cadeau til festivalens historie, men også til festivaldeltagerne, som giver så meget igen foran scenerne.”

Hvilken af årets bookinger er du allermest stolt af?

”Jeg er allermest stolt af musikprogrammet som helhed. Det er hvert år en imponerende bedrift og en fornøjelse at se, hvordan holdet får den i hus, og det er jeg meget stolt af at være i spidsen for.”

Fair nok, Thomas, den får jeg ikke ud af dig, kan jeg høre. Så lad os i stedet hoppe over på rygtebørsen. Nu bliver det lidt hypotetisk, men personligt har jeg i år hørt utrolig mange nævne Rihanna, der som bekendt ikke står på plakaten. Var hun nogensinde inde i billedet?

”Hun spiller slet ikke i Europa i den periode.”

Ved du, hvor rygtet stammer fra?

”Nej, desværre ikke.”

Er der nogen bookinger, I virkelig har arbejdet hårdt på, som aldrig kom i hus?

”Det vil der altid være. Jeg vil sige, at hvis man skulle booke 185 navne, og de alle gik hjem i første hug, så ville det være en meget vild bedrift. Der er både artister, vi har kæmpet for, som ikke er gået hjem, og så er der artister, vi kæmper hårdt for, som til sidst lykkes. Begge scenarier er meget spændende på hver deres måde.”

Okay, så lad os prøve at tage et dyk ned i dem, der faktisk endte på plakaten. Hvert år er der selvfølgelig en håndfuld af varierende størrelse, som er utilfredse med jeres program. Men i år synes jeg nu alligevel det lader det til, at kommentarfeltet gløder mere end normalt. Har du samme opfattelse?

”Nej, egentlig ikke. Vi har et kæmpestort program med 185 navne, og når man er en festival af den størrelse, er det naturligt, at folk har stærke holdninger til det, hvilket jeg egentlig synes er dejligt og superfedt, fordi det viser, at omverdenen har et stort engagement i vores program og virkelig tager det til sig. Så den del er ikke anderledes, end jeg ellers har oplevet det.”

Så det er udelukkende en god ting, når folk er utilfredse med jeres program?

”Jamen, kritik kan jo være mange ting, og jeg ser det i hvert fald som positivt, at folk bruger tid på at kommentere og give deres holdninger om programmet til kende. Jeg ser det ikke som noget, der enten er udelukkende positivt eller negativt. Men at folk går op i det, synes jeg, selvfølgelig bare er fedt.”

I har booket Charlie XCX, som også spillede på Arena sidste år. Hvorfor?

”Som du siger, spillede Charlie XCX sidste år på Arena, og det var lidt en last minute-booking, og i år skal hun så stå på Orange, som en af vores absolutte headliners. Hun er steget i popularitet og har et endnu større momentum i år, end hun havde sidste år. 

Det er klart, at sidste års koncert blev timet eminent i forhold til det fantastiske album ’Brat’, der kom ud lige inden. Og der var en del, der oplevede hende, men der var også mange, som ikke gjorde, og som først har opdaget hende efterfølgende. Nu får vores deltagere mulighed for at opleve hende på Orange, hvor hun kommer med et helt nyt show.”

I har også booket Gilli igen, denne gang i konstellationen ’Kenny’ sammen med Benny Jamz. Tager man et kig på jeres sociale medier, er det tydeligt, at nogle mener, at det er en smule … uoriginalt. Hvorfor har I valgt at prioritere på den måde?

”Jeg synes, det er vigtigt at pointere, at vi ikke har booket Gilli igen, men derimod Kenny, som er en selvstændig duo, hvor Gilli er den ene af dem, og Benny Jamz er den anden. 

De har udgivet det ubestridt mest streamede album herhjemme i 2024, og det at få lov til at præsentere det projekt som de første nogensinde og også som de eneste overhovedet i 2025. Det er vi utrolig stolte over, og det kunne vi ikke sige nej til.”

I har tidligere fået kritik for, at I var nogle år for sent på den i forhold til at få sat BOC-rapperne på plakaten. Kan du forstå, hvis nogen synes, at det virker, som om I overkompenserer en smule, når man nu for tredje år i træk får mulighed for at høre ’Ibiza’ på Orange Scene (Kesi spillede på Orange Scene i 2023, red.)?

”Vi har altid præsenteret hiphop- og rapscenen på Roskilde Festival, og selvom det ikke nødvendigvis har været på de store scener, har det stadig været en høj prioritet for os. 

Det er klart, at rap er blevet så utrolig populært i dansk kontekst, at vi selvfølgelig skal sikre, at de scener, vi præsenterer det på, også sikrer, at de involverede kan få den bedst mulige oplevelse – både artister og festivaldeltagere. Og tendensen inden for rap er selvfølgelig én, vi anerkender ved at arbejde med de artister på de største scener i år.”

Annika, som skal åbne Orange Scene, har åbenlyst vind i sejlene, men har kun udgivet 11 sange. Er det ikke et stort sats at give en så forholdsvis uprøvet artist det ansvar allerede?

”Man behøver jo ikke at have udgivet hverken ét, to eller tre albums for at kunne spille på Roskilde Festival. Annika har udgivet flere singler, EP’er og har diverse samarbejder med i bagagen. 

Hun har med sin utroligt hurtige og imponerende karrierestart og sin høje musikalske kvalitet bevist, at hun er og bliver uundgåelig i det danske musiklandskab. Hun er en fantastisk artist, og det kommer til at blive en forrygende koncert på Orange til sommer. 

Jeg mener, at hun selv i et interview har sagt, at hun glæder sig til bare at ’have det nice’, og det, synes jeg, er fantastisk at høre. Selvom Orange Scene er en stor scene og betyder meget for mange mennesker, så handler det også i sidste ende om at have det dejligt, og det bliver det også at høre Annika spille.”

I havde først placeret Aphaca på First Days-scenen. Nu har I smidt dem over på Arena. Hvad er der sket dér?

”Vi har som sagt en dialog i gang med mange af vores artister længe før festivalen starter, og da vi bookede Aphaca, gav det rigtig god mening, både for dem og os, at de skulle spille på First Days-scenen. 

Deres popularitet har efterfølgende så kun været stigende, hvilket vi selvfølgelig reagerer på, og at rykke dem over på Arena, synes vi, bedre matcher det sted, de er i deres udvikling, og den voldsomme energi, de kommer med lige nu.”

Er der eller nogle navne, der ved første øjekast kan gå under radaren, som du gerne vil fremhæve?

”Generelt vil jeg anbefale, at man starter nedefra, når man kigger på plakaten, og så arbejder sig op igennem. Der gemmer sig utroligt mange stærke artister, og det er et defineret mål for os, at vi skal give folk nogle oplevelser, som de ikke vidste, de gerne ville have. 

Det får jeg også altid selv. Og det er næsten uundgåeligt, hvis man går lidt nysgerrigt til værks, ikke at blive skubbet til af nogle af de mange fantastiske artister, vi har på programmet. Det synes jeg er unikt, og det er jeg meget stolt over.”

Hvor befinder du dig egentlig selv henne, når der er koncert på Orange?

”Jeg cirkulerer faktisk ret meget rundt omkring scenen. Min fornemmeste opgave er at sikre den bedste oplevelse for specielt vores artister, men også for vores deltagere. Om jeg så står under scenen, ude bagved eller render lidt rundt ude på pladsen, det gør ikke så meget, så længe jeg kan mærke, at folk til koncerten er glade. 

Det er ikke sådan, at jeg klargører og planlægger festivalen og så bare holder fri og nyder koncerterne, jeg er også på arbejde, så længe festivalen er i gang. Og så må jeg få de fulde koncertoplevelser nogle andre steder uden for Roskilde Festival.”