Restauranterne kæmper for at overleve: ”Vi er tyndslidte, og likviditeten er væk” scroll-down

Restauranterne kæmper for at overleve: ”Vi er tyndslidte, og likviditeten er væk”

Med hjælpepakker, der lader vente på sig, husleje, der skal betales, og medarbejdere, der skal lønkompenseres, ligger ejere, restauratører og kokke vandret for at få det hele til at hænge sammen. Men hvor længe kan branchen træde vande i forlængede nedlukninger og bureaukratiske systemer. Og hvad med gejsten? Vi har talt med Christian Nedergaard, der står bag restauranten Admiralgade 26 og vinbaren Ved Stranden 10, om langsom sagsbehandling og den tyndslidende usikkerhed.

Af Magnus Fuglsang Søgaard
Foto: William Himmelstrup
Gastro Euroman

Hvordan går det? 
”Vi er her stadigvæk, og vi skal igennem denne tid, men vi er tyndslidte og dødspresset på likviditeten, så vi er dybt afhængige af, at kompensationspakkerne falder rettidigt.”

Hvad er jeres største problem lige nu?
”Sagsbehandlingstiden presser os. Det er hele tiden med skindet på næsen, og udfordringen er, at det er tidskrævende, og vi bruger mange ressourcer på at samle dokumentation og søge kompensation. Jeg kan sidde med en del selv, men jeg har også en bogholder, som jeg skal betale løn, og det er fra egen lomme. Det er mentalt krævende, fordi man skal forholde sig til nye ting i ansøgningerne i forhold til tidligere, og ansøgningsperioderne er korte i stedet for at dække en længere periode – vi søger fra måned til måned fremfor kvartaler. Det gør det meget svært at agere som virksomhedsejer, og det stresser, for vi er hele tiden på bagkant, og den enorme usikkerhed slider mig tynd.” 

Se, hvad vi ellers skriver om: Restauranter, Restauranter i København og Corona-virussen