Netflix' film og produktioner skal også kunne nydes på det store lærred og ikke blot på laptops og fladskærme.

Den amerikanske streamingtjeneste, der har revolutioneret tv-markedet med sit udbud af selvproducerede film og serier, pønser på at lave sin helt egen biografkæde.

Det skriver LA Times.

Ifølge avisens kilder har Netflix konkret undersøgt muligheden for at opkøbe biografer i New York og Los Angeles.

Hvorfor ønsker Netflix nu det?

Ud over at give sine egne film en bedre lancering, skal det ses som et modsvar til filmpriserne Cannes og Oscar. I år er Netflix nemlig udelukket fra samtlige filmpriser, fordi deres film indtil videre ikke bliver vist i biograferne.

“Da vi sidste år udpegede to af deres film, troede jeg, at jeg kunne overbevise Netflix om at vise filmene i biografen. Jeg pressede på, men de nægtede,” har  Thierry Fremaux, der er direktør for Cannes filmfestival, sagt til nyhedsbureauet Reuters.

Det var blandt andet Netflix-filmen 'Okja', som vi på Euroman havde på listen over sidste års bedste film, som kæmpede med på Cannes-festivalen.

Ved at danne sin egen biografkæde kan Netflix måske igen komme i betragtning til en filmpris.

LÆS OGSÅ: MTV relancerer det ikoniske hiphop-program ’Yo! MTV Raps’

LÆS OGSÅ: ”Lemvig er et lille portræt på Danmark. Da jeg voksede op havde den sin egen bank, rådhus og et voldeligt natteliv”

LÆS OGSÅ: Apple tager seriekampen op mod Netflix og HBO