Musikchef for Roskilde Festival: ”Til Thomas Helmig bliver der folkefest og fællessang. Det er vi ikke for fine til. Den type koncerter skal vi også kunne rumme” scroll-down

Musikchef for Roskilde Festival: ”Til Thomas Helmig bliver der folkefest og fællessang. Det er vi ikke for fine til. Den type koncerter skal vi også kunne rumme”

Efter to år med coronapause er Nordens største festival tilbage med et brag. Roskilde Festival kan nemlig fejre 50-års fødselsdag, når den slår teltdugene op for over 100.000 gæster den 25. juni. Magnus Fuglsang Søgaard har taget en snak med musikchef Anders Wahrén om Thomas Helmig, om svære opkald til kunstnere, og om hvad der bliver dette års højdepunkter.

Af Magnus Fuglsang Søgaard
Foto: Tobias Nicolai
Kultur Euroman

Hvad kommer bag på de fleste ved at lave en festival som Roskilde Festival? 

”At Roskilde Festival i en uge om året er Danmarks fjerdestørste by, der skal indeholde alt fra kunstmuseer, spillesteder, gode restauranter til små, snuskede værtshuse, store boligområder, hvor folk skal bo, og alt derimellem. Det siger lidt om det apparat, som vi skal sætte op, pille ned og drifte undervejs, og der er behov for en ret voldsom infrastruktur. Det er en stor operation. Det er ikke bare en stribe koncerter, der bliver sat op én efter én.”

To års aflysninger må have skabt en grundangst for endnu en aflysning. Hvornår begyndte du virkelig at tro på, at I kunne få lov til at invitere over 100.000 mennesker til Roskilde efter den lange festivaltørke?

”Da der blev åbnet op i efteråret sidste år, begyndte vi for alvor at sætte næsen op efter, at vi kunne afholde Roskilde i år. Og da jeg stod i Parken med 40.000 andre mennesker til koncert med The Minds of 99, var det svært ikke at forestille sig andet. Men så fik vi en nedlukning mere for lige at gøre det lidt mere spændende. Vi var stadig optimistiske, men også realistiske, i og med at vi godt vidste, at det ikke skulle strække sig for langt ind i foråret. Det ville skabe for meget usikkerhed og medføre, at vi kunne få svært ved at lukke aftaler med kunstnere. Heldigvis kom genåbningerne i Europa og herhjemme i tide.” 

Hvad har været de største udfordringer? 

”Det er et 2020-budget på indtægtssiden og et 2022-budget på udgiftssiden. Det vil sige, at vi ligesom resten af verden er ramt af stigende priser på en masse forskellige ting. Så vi skal få de ting til at balancere, og det kommer vi også til at se på vores resultat, da vi nok får et mindre overskud end normalt.” 

Se, hvad vi ellers skriver om: Musik, Roskilde Festival og Festival