Nyt dansk parfumebrand tager sit udgangspunkt i en af Danmarks mest fascinerende øer scroll-down

Nyt dansk parfumebrand tager sit udgangspunkt i en af Danmarks mest fascinerende øer

Det danske brand Grethe lancerer med tre dufte, der alle kan forhandles i butikker som Storm Fashion og Another Aspect. Vi har taget en snak med manden bag, Alf Aren.

Af Magnus Fuglsang Søgaard
Foto: PR
Livsstil Euroman

I et vindblæst klitlandskab midt i Kattegat på den østlige tip af den naturskønne ø Anholt, troner den gamle fyrmesterbolig Fyrgården, som den har gjort det siden sin opførsel i 1826.

Det er herfra, at verden går for det nye danske parfumebrand Grethe. Manden bag hedder Alf Aren, og øens fyrmesterbolig har været i hans families eje siden 1971.

Det er ikke mange parfumebrands, der er kommet ud af det danske land gennem årene, men efter at have arbejdet med art direction og digitalt design hos blandt andre Dinesen og Simple Feast besluttede Alf Aren sig sidste år for at indfri drømmen og tage springet til at arbejde med dufte og historier, der tager sit udgangspunkt i den ø og den bolig, hvor han har opholdt sine somre siden fødslen for snart 33 år siden. 

Det er der til en begyndelse kommet tre parfumer, ’Transcend’, ’Inflate’ og ’Max’, ud af, der allerede nu kan forhandles i velkendte københavnerbutikker som Another Aspect, Storm, mens den svenske vintageshop Broadway & Sons også har fået de tre dufte på hylderne.

Vi har taget en snak med Alf Aren om populære duftnoter, gode minder, og hvad der skal til for at sammensætte en parfume.  

Hvordan kom du i gang med at lave dit eget parfumebrand?  

”Jeg har altid drømt om at fortælle historier om Fyrgården på Anholt. Det har ikke altid været givet, at det skulle være dufte, der skulle være mediet, men det begyndte at interessere mig mere og mere med årene.

De første grundsten blev egentlig lagt for otte år siden, da jeg var inde i vintagebutikken Broadways & Sons i Göteborg, som min familie og jeg er kommet meget hos igennem årene. Butikken har altid haft en meget speciel duft, og jeg spurgte David (Asseraf, stifter af butikken, red.), hvad den specifikke duft egentlig var. Han fortalte mig, at den var lavet af hans søster i Paris, som jeg kom i kontakt med. Det viste sig, at hun ville noget lidt andet med det end mig, så planerne om at lave et parfumebrand blev parkeret for en stund.

Nogle år efter arbejdede jeg som art director hos Dinesen, hvor jeg blev kastet ind i et duftprojekt med en kunstner, der gav mig en indsigt i, at det godt kunne lade sig gøre at lave sådan et projekt alligevel, og at det ikke var så uhåndgribeligt, som jeg først troede.

Det hele begyndte at falde i hak, da jeg for lidt over et år siden kom i kontakt med parfumøren, der også kaldes en næse, Euan fra Skotland, som jeg siden har arbejdet med for at skabe de første tre dufte.”

Se, hvad vi ellers skriver om: Grooming