Urbranchen har altid brugt brandambassadører. Men virker det? scroll-down

Urbranchen har altid brugt brandambassadører. Men virker det?

Ur-branchen er kendt for at bruge ambassadører i markedsføringen af deres ure. Nogle urmærker plejer partnerskaber, som står på i årtier, fx Omega og George Clooney, mens andre hyrer efter behov. Virker det? Og hvorfor vælger nogle ur-brands slet ikke at bruge ambassadører?

Af Christian Martinez
Foto: PR
Livsstil Euroman

Der er ingen, der kan beskylde den schweiziske ur-industri for at være first mover på ret meget. Bevares, der har været et hav af teknologiske landvindinger i udviklingen af urværket, men det er alligevel sigende, at ur-branchen kaldte det ’den største opfindelse i 250 år,’ da Omega i 1999 lancerede deres nye Co-Axial escapement.

Det er, som om arbejdet med de mekaniske ure ikke fordrer vanvittig meget innovation, når først grundlaget er lagt. Der findes dog én undtagelse: ur-industriens brug af brandambassadører, altså personer, der er hyret til at repræsentere en virksomhed eller organisation.

Ifølge Wikipedia legemliggør brandambassadøren ”en virksomheds identitet i udseende, opførsel, værdier og etik” og påvirker et stort publikum til at købe og forbruge mere.

Den fidus var ur-branchen hurtigere til at opfange end de fleste: Da den brasilianske pilot og opfinder Alberto Santos Dumont i 1906 foretog den første officielt anerkendte motorflyvning i Europa, i himmelrummet over Paris, blev han ikke kun verdenskendt. Han blev også Cartiers ansigt udadtil.

Louis Cartier havde i 1904 udviklet et nyt armbåndsur til brasilianeren – det er blevet kaldt verdens første pilotur – og han forstod hurtigt at slå mønt på situationen. Da Louis Cartier i 1911 begyndte at seriefremstille uret, kaldte han den firkantede urmodel for Santos, ikke kun i anerkendelse af brasilianerens bedrift, men også fordi Cartier dermed kunne trække på Alberto Santos Dumonts prestige blandt millioner af mennesker.

I den forstand blev den brasilianske flyver en af historiens første internationale brandambassadører.

Bliv medlem, og få fuld adgang til
hele EUROMAN.dk fra 29 kr. om måneden
Prøv 14 dage gratis uden binding
Kom igang her Allerede medlem? Log ind her Euroman Premium
Opret dig gratis her
Se, hvad vi ellers skriver om: Ure og Herremode