Folk, der deler træningsbilleder på Facebook, er opmærksomhedsliderlige
Foto: Getty Images

Folk, der deler træningsbilleder på Facebook, er opmærksomhedsliderlige

Folk, der deler træningsbilleder på Facebook, er narcissister og har lavt selvværd

Undersøgelse viser, at dem der flittigt deler deres træningsrutiner med omverdenen, har dårlig selvfølelse.

Et billede af en glad, men svedig mand eller kvinde toner frem på mobilskærmen. Tandsmilet er stort, mens sveden drypper ned fra panden. Stramtsiddende træningstøj, måske endda en bar mave, og i baggrunden kan man enten ane et sæt håndvægte eller en romaskine. 

"Lækker træning overstået inden bytur med drengene i aften.” Og billedteksten er som oftest akkompagneret af et bombardement af hashtags såsom #pump, #shredded, #workhard, #fitfam, #dedication, #workinprogress, #nevernotrunning, #ifyousnoozeyouloose etc. efterfulgt af emojis, der flekser eller knytter næverne.  

Vi kender alle sammen typen, der gladeligt poster billeder på Facebook og Instagram af deres træning - gerne så ofte som muligt. Eller også bare tjekker ind, hver gang de nærmer sig fitnesscenteret.

Man kan forledes til at blive misundelig på de såkaldte friske typer og tænke på, hvor meget mere man selv burde træne. Måske bliver man irriteret over de så godt som daglige opdateringer fra løbeture, fitnesscentre og crossfithaller.

Men et nyt studie viser, at folk der har en seriøs hang til at dele deres træningsbedrifter på Facebook og andre sociale medier har tendens til narcissisme. Igennem træningsbillederne søger de bekræftelse og den opmærksomhed, de hungrer efter. De er opmærksomhedsliderlige i en ekstrem grad ganske enkelt.

Det viser en undersøgelse, som forskere fra Brunel Universitet i London har lavet. Gennem træningsbillederne søger folk for at vise omverden, hvor meget tid og hårdt arbejde de investerer i deres udseende.

Desuden er det netop træningsbillederne, der høster flest likes på de sociale medier. Men selvom de opadvendte tommelfingre på Facebook er mange, så er det ikke ensbetydende med, at folk er ellevilde med billederne og synes, at det er super godt gået, at du ramte løberuten i morges.

Dr. Tara Marshal fra det engelske studie forklarer, at der kan være tale om medlidenhedslikes, mens folk i virkeligheden væmmes i skjul over de ’egoistiske fremstillinger’. Det giver måske lidt at tænke over, inden man smider et billede af sine guns og en proteinshake på Facebook næste gang. 

LÆS OGSÅ: 9-årig giver motivationstale alle voksne vil misunde

LÆS OGSÅ: Dansker gør det sexet at være rødhåret

LÆS OGSÅ: "Jeg har tjent millioner på sportsbetting og udlever min drøm"

Se, hvad vi ellers skriver om: Facebook og Træning