Phlake
Foto: Morten Tonsberg

Phlake

Sådan føles det at skrive et hit

Da Mads Bo Iversen (tv.), Jonathan Elkær Nielsen og Gisli Gislason gik i gang med at skrive en sang til en gravid kvinde, anede de ikke, at sangen skulle udvikle sig til en landeplage. ’Pregnant’ er blevet spillet knap 16 mio. gange på Spotify.

Mads: Siden 2012 havde Gisli brygget på ideen om at skrive en hyldestsang til den gravide kvinde. Der er så mange r’n’b-sjælere, der handler om at gøre hende gravid, men sangen til den frodige og smukke mor manglede. Afsættet var konkret: Gislis to ældre brødre havde begge fået unger, og de havde ændret sig som mennesker. Mere voksne, dødtrætte, men lykkelige.

Gisli: I 2014 arbejdede Mads og Jonathan på musikprojektet Phlake. Men der manglede noget. Jeg havde rappet på engelsk i mange år og blev inviteret i studiet for at hjælpe med sangteksterne. Der stod romkugler og rosévin på bordet, og fra det øjeblik vidste jeg, at de her drenge var my kind of people.

Mads: Vi færdiggør første nummer og skal i gang med noget nyt. Gisli rejser sig op og kigger alvorligt på os andre. ”I må ikke tro, jeg er skør i hovedet, men jeg vil skrive en sang til de gravide kvinder.” Og vi kigger på hinanden og tænker: ”Han er jo helt skør i hovedet!”

Jonathan: Når du præsenteres for en original sangidé, kan du ikke altid se, at den er god. ’Pregnant’ minder ikke om noget. Du har intet at sammenligne med. Men vi går i gang alligevel. Sammen vælger vi hurtigt et beat, jeg har lavet, som rapperen Jooks oprindelig havde leget lidt med til sin plade. Det er soulet og organisk på en cool måde, uden det bliver for økologisk.

Mads: Det er, som om noget falder i hak. Roseen flyder, og vi har kæmpe griner over at opremse alle de ting, vi vil gøre for vores fiktive gravide kvinde. ”For you I’ll take the extra supermarket trip.” Du ved.

Det strømmer bare ud med ideer. Det er første dag af vores samarbejde, så vi higer stadig efter hinandens anerkendelse. Med ’Pregnant’ får vi fri adgang til den, det føles enormt godt, og vi får skrevet versene lynhurtigt.

Gisli: Klokken tre om natten valser vi ned ad Nyvej og råber og synger i vores musikrus. Men vi har intet omkvæd.

Mads: Jeg kan ikke slippe tanken, da jeg kommer hjem: Teksten er i fare for at lyde fjollet eller ironisk, så omkvædet skal ændre tempo og understrege, at ’Pregnant’ er ment oprigtigt, men med et blink i øjet. Jeg går på toilettet med min guitar og en blok. Da jeg kommer ud igen, er omkvædet færdigskrevet.

Jonathan: Lokumspoesi på den P3-agtige måde.

Mads: Vi anede ikke, at vi havde et hit mellem hænderne, før vi stod til Distortion i 2015 og optrådte for allerførste gang. Vi stod på en kampvogn på Nørrebrogade, og da vi spiller ’Pregnant’, ændrer publikum sig fuldstændigt. Hæmningerne smelter. De danser og synger med, selv om de aldrig har hørt sangen før. Vi kigger på hinanden med den der: ”Hvad sker der lige her?”

Jonathan: Et par måneder senere er vi i ’Smag på P3’, vores første radiooptræden, og vi er pissenervøse. Men midt i programmet får vi at vide, at ’Pregnant’ er blevet Ugens Uundgåelige på P3, og vores manager kommer ind i studiet med champagne.

Vi glemmer totalt, vi er i radioen, vi råber og krammer. Det er en blåstempling. I den næste uge vælter det ind med videosnaps fra venner og veninder, der hører os i radioen.

Mads: Når du har et hit, ændrer din omverden sig. Pludselig er der meget, der kan lade sig gøre, og mange omkring én har ja-hatten på. Vi får lov at spille i ’X Factor’-finalen og bliver tilbudt en masse festivaler: Northside, Skanderborg og Roskilde, som er en drengedrøm.

Til en koncert i Rungsted står kronprins Frederik og skråler med på ’Pregnant’, mens han spiller luftbas, og Mary synger med på omkvædet. Det er ikke et mama, we made it-øjeblik, men det var alligevel sådan: Wow, o.k., det her nummer er nået bredt ud.

Pengene kommer enormt forskudt i musikbranchen, og det er ikke, fordi vi har fuck you-money endnu. Det er svært at gennemskue, om vi får det. KODA- og royalties-regnestykket er kompliceret. Men det begynder at være noget, vi kan leve af, og det er pisserart, for så kan vi fokusere 100 % på at lave god musik i stedet for at være på bistand.

Gisli: Folk vil gerne høre, om der er damer i det her, men for os har det aldrig handlet om det der kendisliv. Det handler om romkugler og rosé, godt kammeratskab og god musik.

Mads Bo Iversen, 28 år, forsanger i Phlake, Jonathan Elkær Nielsen, 33 år, producer, Gisli Gislason, 38 år, tekstforfatter

LÆS OGSÅ: Lars Ulrich: "Jeg har mareridt, hvor min arm er lavet af gummi, når jeg prøver at spille"

LÆS OGSÅ: Se Future Islands optræde med deres nye single hos Jimmy Fallon

LÆS OGSÅ: Sådan føles det at blive omskåret - to gange