Hos Adidas er de mestre i at skabe hype omkring deres produkter ved at sende nogle af deres mest efterspurgte sko i handelen i meget små partier. Endda så store mestre, at nogle indimellem kritiserer dem for at undergrave markedet ved at sætte så få eksemplarer til salg.

Det gjorde for eksempel Erik Fagerlind, direktør for det svenske sneaker-mekka Sneakersnstuff, for nylig i forbindelse med lanceringen af den seneste Yeezy-sko. Direktøren mente, at han end ikke kunne tilfredsstille en procent af efterspørgslen med den kvote af Yeezy 350 Boost V2, som Adidas havde givet ham.

”Hvis I underforsyner markedet så hårdt, så bliver folk trætte af at forsøge (at få fingrene i skoene, red.). At bringe markedet i uro og kaos på releasedagen føles meget 2015, og I skulle være ’brand of the future’, “ tweetede han i en åben henvendelse til Adidas.

Der er ikke noget, der tyder på, at Adidas ændrer hypestrategi. Omvendt er det heller ikke sikkert, at der vil være lige så meget uro og kaos, når Adidas 13. oktober frigiver en anden limited livsstilssneaker, nemlig den meget populære Ultra Boost i såkaldt triple black.

Men alligevel. Helt sorte sneakers er som regel et samlerobjekt for sneakerhoveder, så der skal nok være nogle, der sidder klar ved tasterne, når skoene, der ifølge Hypebeast kommer til at koste 1200 kroner, bliver sat til salg.

Som en skriver på kommentartråden hos Hypebeast

"Hele pointen ved at være 'sneakerhoved' er, at man går i sko, som ikke så mange andre går i."

LÆS OGSÅ: 9 tendenser du bør kende dette efterår

LÆS OGSÅ: Kanyes kreative direktør: "Moden opstår på gaden"

LÆS OGSÅ: Boss for hypet skaterbrand: "Jeg har ikke sendt noget til Justin Bieber og Rihanna, eller nogen af de fucking klovner"