En ikonisk jakke gør comeback som modetrend.

Alle de slemme drenge i de store klasser på din folkeskole havde den. Den lugter langt væk af en kombination af en sænket Honda Civic og en grå tilværelse i Nordengland.

Den første pilotjakke under navnet MA-1, opkaldt af den amerikanske hær, kom på gaden i USA i miden af 1950’erne og blev grundstenen for det, vi i dag kender som bomberjakken. Den blev båret af alt fra rødder til piloter. 

Siden begyndelsen er bomberjakken blevet en klassiker i herregarderoben, men populariteten har dog gået op og ned gennem årene. 

Efterspørgslen peakede omkring 2018 - i hvert fald, hvis man taler som en trend i modeverdenen, som designerne for alvor har satset på. På gadeplan har den dog selvfølgelig ikke været forsvundet.

Nu har magasinet GQ udpeget den som en af sommerens store trends og blandt andet baseret 'comebacket' på, at store high-end-brands som Gucci, Hermès, Philipp Plein, Prada og Moschino har genfundet kærligheden til bomberjakken til denne sæson.

"Der er en pænhed i udseendet, der føltes mindre maksimalistisk, end det har gjort i tidligere sæsoner," skriver GQ blandt andet.

Set fra et dansk modesyn kommer comebacket på et spøjst tidspunkt, fordi de to brands herhjemme, som for alvor gjorde bomberjakken til sin signatur, er gået konkurs for nyligt - henholdsvis Muf10 og Tonsure. Sidstnævnte har dog fået en ny chance og er blevet opkøbt.

Vi har herunder udvalgt vores foretrukne bomberjakker denne sommer:

1.jpg

A.P.C. Gregoire Bomber Jacket til 2.900 kroner.

Peter Miller.jpg

Peter Millar Reversible Nylon-Blend Bomber Jacket til 2.290 kroner.