En fodboldtrøje er som bekendt meget mere end en trøje.

Den lanceres som rendyrket optimisme forud for en ny sæson eller turnering. Undervejs bliver den for spillere og fans knyttet sammen med en række andre følelser og statistiske fakta – alt efter udfaldet af kampene. Og når den engang er ude af billedet igen, får den i visse tilfælde et efterliv som historisk vidnesbyrd i samlernes bankbokse.

Lige nu er vi i den optimistiske fase. Alle hold kan på papiret vinde sommerens verdensmesterskaber, og præsentationen af kampdragterne, de skal gøre forsøget i, er omgærdet af rituel højtidelighed.

Udebanetrøjen (tv) og hjemmebanetrøjen i selskab med batik-bukser.

I denne uge offentliggjorde Nike, hvordan to af de dystende landsholds trøjer kommer til at se ud. Og mens den engelske traditionen tro var en afdæmpet gentleman-sag , var Nigerias spilledragt anderledes sprælsk.

Hjemmebanetrøjen er med sine sort/hvide skuldre og sit grønne bryst inspireret af holdets første VM-optræden, i 1994, hvor udebanetrøjen også var en stormønstret sag.

Sunday Oliseh (tv) og Finidi George overvejer en dødboldsituation mod Grækenland under VM 94 i USA. Foto: Getty

Zigzagtrykket, der går igen over hele trøjen, er ifølge Nike inspireret af ørnevinger, en reference til det nigerianske landsholds kælenavn, Super Eagles.

De nigerianske ørne har i verdensmesterskabernes gruppe D trukket Argentina, Kroatien og Island som modstandere.

Apropos ingenting: Nigeria er tre gange gået videre fra gruppespillet til VM. I 1998 blev holdet slået 4-1 af Thomas Helveg og hans landsmænd. Foto: Getty

Og mens det vil vise sig, om spilledragtens energiske udtryk for første gang i historien kan bringe dem videre end 16-delsfinalen, så har de nye uniformer, der også inkluderer en mere nobel, helt grøn udebanetrøje og et blomsterprintet træningssæt, allerede vundet internettets gunst.

Selv folk, der ikke hepper på Ørnene, hepper på trøjen: