Mfpen vinder Meet the Nordics Prize 2020 for sin bæredygtige tankegang
Foto: Mfpen

Mfpen vinder pris for sin bæredygtige tankegang

Sigurd Bank, manden bag Mfpen, kan ikke selv lide at bruge ordet bæredygtig, men foretrækker miljøbevidst. For der findes ikke bæredygtig mode, og det er også blevet et buzzword, som mærkerne prøver at lukrere på, mener designeren, der dog er meget glad for anerkendelsen fra Meet the Nordics.

Det danske modebrand Mfpen er modtageren af Meet The Nordics Prize 2020.

Meet the Nordics er et tilbagevendende presseevent under modeugen i København, hvor såkaldte bæredygtige mode-, design- og skønhedsbrands fra Skandinavien har mulighed for at præsentere deres kollektioner for pressen og branchen og udvide netværket. 

Eventen rykker nu også til Paris, så det er at finde på en attraktiv lokation i den franske hovedstad i februar 2020. Og som vinderen af Meet the Nordics Prize får Mfpen en gratis plads til eventen og et mentorforløb hos Niels Eskildsen, CEO for Designers Remix og bestyrelsesmedlem for Global Fashion Agenda.

Meet the Nordics forklarer i en pressemeddelelse valget på Mfpen med, at mærket 'formår at have skabt et karakteristisk og helstøbt koncept' og 'fra start har inkorporeret den bæredygtige tanke'.

I anledning af prisen har Euroman talt med Mfpen-stifter Sigurd Bank:

Hvad betyder prisen for dig?

”Det er dejligt at få noget anerkendelse for det, man laver. Hver dag er en kamp for at blive bedre, og selv om det går godt i øjeblikket, er det også dejligt, at der er nogle fra branchen, som anerkender én. En ting er bundlinjen, men anerkendelsen fra branchen giver dig noget energi og lidt fremstød.”

Hvorfor er bæredygtighed vigtigt for dig?

"Jeg har faktisk bevidst aldrig fortalt om eller skiltet med vores bæredygtighed. Vi har ikke lavet PR omkring det, fordi der er ikke noget mode, der er bæredygtigt i bund og grund. Så snart noget er produceret, er det ikke bæredygtigt. Men det er bedre at købe mit tøj end så meget andet. Det var først, da jeg blev nomineret til designprisen tidligere i år, at jeg for første gang fortalte om vores måde at arbejde bæredygtigt på, og nu vil vi stille og roligt begynde at kommunikere det mere ud, fordi folk gerne vil vide, hvordan man gør det."

"Jeg er slet ikke frelst, og det er også derfor, vi ikke har skiltet så meget med det. Men jeg synes bare, at det handler om sund fornuft. Hvorfor pokker skal jeg gå ud og lave flere metervarer, når der allerede eksisterer noget, som jeg kan ud og købe? Det ligger der jo bare, og selv om metervarerne kan være 5-10 år gamle, er det stadig i en sindssyg god kvalitet. Jeg tænker, at alle burde arbejde sådan her, og jeg gør det ikke for at sælge flere varer, men det er også min egen samvittighed, der ikke tillader mig at fortsætte sådan, som man altid har gjort det."

Hvordan arbejder du med bæredygtighed?

"Vi arbejder efter et hierarki, der består af ni punkter. Det første punkt handler om at basere de fleste af vores kollektioner på deadstock-materialer. Deadstock er rest metervarer, og det, som vi køber, kommer stort set fra italienske luksusfirmaer. Gennem årene har de overproduceret, og så kan det være, at der fx ligger 1.000 overskydende metervarer, som vi så laver tøj af. Og når man gør det på den måde, producerer man ikke noget stof selv, man tager bare det eksisterende, og derfor er der som sådan ikke noget klimaftryk. Der har selvfølgelig været et klimaaftryk engang, da det blev produceret oprindeligt, men det er præcis det samme, hvis man køber genbrugstøj."

"Fordi der dog ikke er uanede mængder af deadstock, arbejder vi også efter et andet punkt, som handler om at bruge genbrugsfibre. Det er alt vores strik og jersey baseret på, så det er typisk uld, cashmere og bomuld, som er kradset op og bundet ind til nye metervarer."

"Det trejde punkt er lyocell fibers, som er et materiale, der er lavet ud af FSC-certificeret træproduktion. FSC går ud på, at når man fælder et træ, så planter man tre nye. Man kan lave metervarer ud af det, hvilket hedder woodpulp. Vi bruger typisk materialet tencel, som har en silkeagtig fornemmelse, og hvis man lægger det ude i naturen, er det nedbrydeligt. Det bruger vi blandt andet i nogle af vores skjorter."

"Fjerde punkt på vores hierarki er økologisk bomuld, og det er det, som vi prøver at bruge mindst af.  Økologisk bomuld er nemlig ikke nødvendigvis så meget bedre end almindelig bomuld. Der er mange mærker, der går ud og siger, at de er bæredygtigtige, fordi de bruger økologisk bomuld, men det er i bund og grund bullshit. Der er ikke noget bæredygtigt ved at lave økologisk bomuld, da det er en kæmpe produktion, og selv om det er en lille smule bedre end bomuld, påvirker det stadigvæk naturen. Vi bruger kun økologisk bomuld, hvis der ikke er andre udveje, da vi helst vil undgå at producere nye metervarer selv. De sidste ting på listen handler om, at vi fx upcycler og producerer alting i Europa."

"Fra mærkets begyndelse i 2015 arbejdede vi med deadstock, mens resten af listen er noget, jeg stille og roligt har sporet mig ind på med tiden. Jeg kan ikke lide at bruge ordet bæredygtig, fordi det er et enormt misforstået ord, jeg kan bedre lide at kalde os for miljøbevidste, fordi vi er bevidste om, hvad vi gør. Kollektionen AW 2020 er den første, hvor vi udelukkende har arbejdet ud fra vores hierarki, som i min bog nærmest ikke kan blive mere bæredygtigt."

Mfpen 1.jpg

Mfpen 2.jpg

Hvordan går det generelt med bæredygtighed i modebranchen?

"Det går helt ad helvede til. Jeg synes, at der er så meget greenwashing overalt. At kalde sig for bæredygtige ved at bruge økologisk bomuld er et godt eksempel. Der er ikke nogen i modebranchen, der er bæredygtige. Selvfølgelig kan du finde bedre alternativer, men bæredygtig mode eksisterer ikke. Jeg er heller ikke selv fuldstændig bæredygtig, så længe jeg producerer noget og laver et klimaaftryk."

"Problemet er, at det er blevet så meget et buzzword, hvilket mange mærker nu prøver at lukrere på ved fx at lave conscious-linjer, og det er bullshit. Jeg er bange for, at der kommer så meget opmærksomhed på miljøbevidsthed, at det simpelten bare bliver noget, som folk siger. Der er ikke opmærksomhed på de rigtige ting."

Meet the Nordics er stiftet af Grenaa Creative og Fashion Exclusive.

Sigurd Bank.jpg
Sigurd Bank, manden bag Mfpen.
Se, hvad vi ellers skriver om: Herremode og Herretøj