Hermès tordner frem trods tilbagegang i luksusvareindustrien. En lille flaske er en del af opskriften 

Mens verden slår bak, buldrer Hermès frem. Nu lancerer man endnu en parfume, der bliver duften af fremtiden for det traditionsrige modehus.

Hermès tordner frem trods tilbagegang i luksusvareindustrien. En lille flaske er en del af opskriften
Offentliggjort

Mere end nogensinde er Hermès en magtfaktor i international mode og luksus. For på trods af det første tilbageskridt i 17 år på tværs af den samlede luksusvareindustri i 2024* tordner Hermès frem. 

På 10 år har man tredoblet virksomhedens omsætning, så den i 2024 var hele 15,2 milliarder euro. 

Forklaringerne er flere. For det første insisterer man i den franske familievirksomhed på kvalitet frem for alt (find selv videoen på nettet af Hermès’ artistic director Pierre-Alexis Dumas, der forklarer forskellen på, at noget er dyrt, og at noget koster mange penge). 

For det andet har man udbygget sin position ved at insistere på det, man er god til: Lædervarer, silke og mode. Og så er der en kategori, Hermès konsekvent står stærkt i: Parfume. 

I forbindelse med årets store lancering af Terre d’Hermès Eau de Parfum Intense, en af den franske familiedrevne virksomheds helt store vækstmotorer, har vi talt med kvinden med næsen bag parfumen, Christine Nagel:

Kan man tale om trends inden for parfume? Dufter vi anderledes i dag, end vi gjorde for 25 år siden?

”Oui. For 25 år siden var mange parfumer meget sukrede og havde noter af karamel. Folk ønskede noget andet, og siden da er det piblet frem med niche-parfumehuse, der tilbyder langt mere individuelle dufte til folk. Det er blevet en meget personlig ting, hvad man dufter af.” 

Terre d’Hermès er en parfume, der har eksisteret i mange år. Hvordan genopfinder man en klassiker?

”Terre d’Hermès er et monument, ja. En duft, jeg altid har elsket, og som jeg gerne ville have skabt selv. Nogle ting tør man næsten ikke røre ved, indtil man så gør det alligevel. Jeg har givet Terre d’Hermès Intense mere dybde og mere kant, og det har jeg gjort blandt andet med duften af ristet kaffe, lakrids og en mineralsk fornemmelse af flintsten og lava.”

Hvordan greb du arbejdet an? 

”At lave en ny parfume starter altid med en idé eller en følelse – noget, der har rørt mig. Nogle gange er det noget personligt, andre gange noget fra Hermès’ historie. Denne gang kom ideen helt konkret fra en gåtur op til toppen af en vulkan i Guatemala, hvor duften af flint og lava gav mig inspiration til at gå dén vej.”

Og her til sidst: Hvordan tager man bedst parfume på?

”På håndleddet eller halsen. Jeg kan godt lide at have parfumer på mine tørklæder. I Mellemøsten har man haft tradition for at tage bad i parfumeret vand, hvor man har tilsat æteriske olier. Det er den ekstreme måde at tage parfume på, mens andre nøjes med et diskret pift under tøjet. Personligt er jeg glad for at tage creme eller bodylotion på kroppen først, fordi det forbinder sig godt med parfumen.”

Terre D’Hermès Eau de Parfum Intense fra 755 kr. (50 ml)

*Kilde: Bain-Altagamma Luxury Goods Worldwide Market Study. Den konstante fremgang er undtaget Covid-19-året i 2020, hvor stort set alle virksomheder gik tilbage.