Normalt indtages København to gange om året af over 20.000 modemennesker, når Copenhagen Fashion Week rammer byen. Men så kom corona-pandemien i marts 2020 og skyllede alle fysiske møder ved modeugerne bort. Derfor har de to seneste modeuger i den danske hovedstad været udelukkende digitale, hvilket har betydet, at de mange brands har vist deres kollektioner virtuelt – med varierende kvalitet til følge.

Heldigvis er modeugen nu tilbage i de mere eller mindre normale rammer. Indkøbere, bloggere, streetfotografer og en hulens masse andre mennesker fra hele verden valfarter i disse dage rundt i København – og ser fysiske shows, netværker, holder møder, går til forretningsmiddage, underskriver ordrer og køber varer.

Men en del af de digitale modeshows er stadig på plakaten under denne Copenhagen Fashion Week. Man kan således igen se en række kollektioner på første række hjemme i privaten, og sent onsdag blev to forskellige shows fyret af med vidt forskelligt outcome.

Klokken 19 viste det svenske modebrand Hope deres nyeste kollektion med stringent unisex-tøj i en slags digital kunstinstallation, der begyndte med to minutters nedtælling og noget, der lignede DR’s gamle pauseskærmbillede. Hope-kollektionen var smuk, stilren og skandinavisk, og videoen fed, præsenteret som en art fatamorgana i et spejlkabinet, men der er altså noget sært uvedkommende over at sidde der derhjemme i sit køkken og tune ind på et fire minutter langt modeshow, som ikke sendes live. Selve konstellationen har noget aparte over sig – og det er mildt sagt svært at overføre følelsen fra den virkelige verden til en MacBook.

Så var der klart mere gang i den, da danske Rains SS22-kollektion ’Come Rain, Come Shine’ en halv time senere løb over skærmen på hjemmecomputeren. Action-packed, tilsat et skvæt hurtige krydsklip og en genial setting på det ydre Frederiksberg og kanten af Nørrebro – i området omkring det gamle Novo Nordisk, Telefonhuset og Bispeeng-buen – hvor modellerne iført let outerwear og skarpe lag-på-lag-styles bevægede sig adræt rundt i gaderne. Her spillede byen aktivt en rolle i fortællingen, og det var meget, meget vellykket, synes vi.

Men døm selv. Hope-showet kan ses her og Rains her.

Og nu til det bedste, vi har set i dag:

 

Bilpark

Hvis man vil have det råt og industrielt dystopisk, skal man henlægge sin modeopvisning til Refshaleøen bag det gamle B&W. Tilsætter man yderligere 16 fuldblodige Dodge RAM’s, er der fuld plade på den brutale og meget lidt omfavnende front. Og det var præcis, hvad Samsøe Samsøe havde gjort, da de inviterede til show. De noget hårde kulisser blev dog hurtigt blødt gevaldigt op af rødbedejuice-drikkende modemennesker, der svajende til morgenvenlig techno, og som blev vist op på ladene af de muskelsvulmende biler. Derfra var der udsigt til storskærm, hvorfra sæsonens modefolk fra Samsøe Samsøe blev vist. Fysisk og digitalt vævet fint sammen, solen tittede frem fra oven, onsdagen var skudt i gang.

 

Birken.jpg

Årets største skotrend: Birkenstock Boston

Om det er fordi Birkenstock er blevet købt af luksuskonglomeratet LVMH eller fordi de bare er hamrende komfortable at ture rundt i, skal vi lade være usagt. Faktum er blot, at Birkenstocks Boston-model denne sæson er det med længder foretrukne fodtøj for modemennesker, der hviler i sig selv. Den ses overalt, på moderedaktører, indkøbere, sælgere og modeller, og må være det klart tydeligste eksempel på den bølge af comfy-cool, corona har skyllet ind over os.

 

Royale rammer

Tribunerne var tomme, da Soulland i dag samlede modefolket midt på gulvet i Royal Arena. Publikum var placeret, så det ovenfra dannede et 'S', og på de prominente stole sad bl.a. Martin Kongstad, mens profiler som kokken David Zilber og kropsaktivisten Amalie Have i vanlig selvsikker og vuggende stil spankulerede på catwalken. Kollektionen bød på store hatte, træningsjakker og tech-referencer, som blev præsenteret til et stærkt soundtrack med bl.a. Nas og Shuggie Otis 'Strawberry Letter 23'. Og som ved snart sagt alle andre shows blev det hele foreviget af en drone i luften.

 

Til slut et par billeder af alle de velklædte folk, vi stødte ind i:

 

Image from iOS (21).jpgKristian Hindø-Lings, indkøber for Magasin, iført MoMA-kasket, hvidt hør, Birkenstock Boston og elcykel.

 

Image from iOS (22).jpgDr.jur og professor i retshistorie, Ditlev Tamm, som tidligere har været på listen over Danmarks bedst klædte mænd i Euroman.

 

Image from iOS (23).jpgFransk selvsikkerhed og kulørt humør.

 

Image from iOS (24).jpgKongen af streetstyle-fotos, Scott Schuman, i veltrænet og solbrunt selskab med det svenske magasin Cafés redaktør Daniel Lindstrøm.

 

IMG_7561.jpgTysklands venligste mand Herbert Hoffmann fra HighSnobiety.

 

IMG_7559.jpgShorts og rygsæk: Altid smilende Nicolaj Reffstrup kandiderer til titlen som Danmarks mest casual klædte modemillionær.

 

Image from iOS (25).jpgAltid på udkig efter næste serv: Nikolaj Hansson fra det nye tennisbrand Palmes.

 

Image from iOS (26).jpgTil venstre Danmarks formentlig største bidrag til modefotografiet, Marc Høm, hjemme fra New York på den årlige sommerferie for at besøge familie og blive kalibreret af Skandinavien. Til højre Charlie Hedin, stifter og medindehaver af Tekla.

 

Image from iOS (27).jpgManden med planen, Martin Gjesing fra Moon.

Image from iOS (28).jpgUltraløber, truckerkasket-konge og svensk modestylist i en og samme person: Carl Petter Leonard.

Image from iOS (29).jpg
Legenden siger, at den primære grund til at Jesper Thomsen hvert halve år rejser til Milano, er, at han så kan købe nye Prada-sko. Nu har han ikke været afsted i halvandet år på grund af covid-19, men det skal ikke fraholde ham fra at rocke de mest larmende sko i spillet.
 
Image from iOS (30).jpg
Ifølge Martin Kongstad er der en klar bivirkning ved at komme på forsiden af Euroman: Han kan aldrig igen forlade sit hus uden at overveje, hvad han har på.
 
Image from iOS (31).jpg
Tre af dansk herremodes grand old men til middag på Apollo: Jakob Kampp Berliner fra Soulland, Brian SS Jensen fra Wood Wood og Mikkel Grønnebæk fra Norse Projects.