scroll-down

Ikonisk dukke sniger sig ind i urskive

Den nye ProPilot X Kermit Edition er udstyret med Oris’ in-house Calibre 400, men har også en limegrøn urskive og en detalje, du ikke ser hver dag: Den første dag i hver måned fyldes datovinduet med en emoji af frøen Kermit. Oris kalder det ’Kermit Day’, og det handler om ikke at tage tingene alt for alvorligt. Som Oris selv siger om uret: ”Vi er seriøst useriøse omkring det.”


Foto: PR
Mode

”It’s Not Easy Being Green,” synger Kermit i ’The Muppet Show’, da han stilfærdigt udtrykker sine kvaler over livet. Det er ikke nemt at være grøn. Stakkels Kermit. Hvad kan være sværere end at være en simpel frø, der bejler til en glamourøs Miss Piggy?

Kermit er ked af sin farve, fordi han mener, at den ”smelter sammen med så mange almindelige ting.” Det er faktisk så svært at være grøn, at det får Kermit til at ønske sig at være en anden farve. Indtil han husker de mange positive associationer med farven grøn og til sidst både accepterer og omfavner sin grønhed. 

Oris er nået til samme erkendelse: Det mere end 100 år gamle schweiziske ur-firma er gået sammen med Disney og The Muppets om at tilføre hverdagen lidt sjov og ballade og har lanceret en speciel udgave af det kendte ProPilot X Calibre 400.

Oris og Kermit deler nemlig mere end blot en farve. Oris er inspireret af det, ur-firmaet kalder ’The Joy of Mechanics’. Ja, ur-mageri er en seriøs forretning, og Oris er virkelig seriøse omkring det, men med ProPilot X Kermit Edition handler det først og fremmest om at give folk et smil på læben. Som de siger på fabrikken i Hölstein: ”Hvis et Oris-ur kan gøre nogens dag bedre, så har vi gjort vores arbejde.”

Oris har også en anden ting til fælles med Kermit: Det er ikke nemt at være grøn, og slet ikke at være både uafhængig og bæredygtig. Oris hører til de få ur-brands i verden, der ikke er ejet af en stor koncern, og siden 2021 har de officielt kunnet kalde sig CO2-neutral som de første i ur-branchen.

ProPilot X Kermit Edition er udstyret med Oris’ bundsolide in-house Calibre 400, som det tog firmaet seks år at udvikle. Det byder på et antimagnetisk urværk med en imponerende gangreserve på fem dage og 10 års fabriksgaranti, der stadig er så uhørt i ur-industrien, at Oris kalder det ’The New Standard.’ 

Men bare fordi man således er seriøs omkring sit håndværk, kan man godt have et glimt i øjet: Som en lille detalje optræder Kermit i dato-vinduet på den såkaldte ’Kermit Day’, den første dag i måneden, som en reminder om ikke at tage livet – og ure – alt for alvorligt.

Det er Oris’ måde at sige: kig op, smil, gør noget, du nyder. Det behøver ikke at tage mere end fem minutter. For nogle vil det være et øjebliks eftertanke, for andre en kop kaffe, et bad eller en gåtur. Kermit er en påmindelse om at finde glæden. 

Det hele er pakket umådeligt pænt ind i en robust titaniumkasse på 39 mm, der er vandtæt ned til 100 meter og udstyret med Super-LumiNova samt Oris’ patenterede LIFT-system, som gør lænken nem at betjene. Inden man afviser Kermit-uret som et infantilt indslag, skal man således huske på dets særdeles voksne specs. Som Oris selv siger om uret: ”Vi er seriøst useriøse omkring det.”

Oris blev grundlagt i 1904 i Schweiz og har navn efter et vandløb, der løb bag fabrikken i Jurabjergene. I løbet af få år markerede firmaet sig som en ambitiøs producent af mekaniske ure, der tæller ikoniske designs som pilot-uret Oris Big Crown fra 1938 samt den senere Sixty-Five, der er inspireret af et dykkerur fra 1965. 

Det kommer måske bag på de ur-entusiaster, der ikke kender Oris, men i 1960’erne var brandet en af de største ur-producenter i verden med 800 ansatte og en produktion på 1,2 millioner ure om året. Selvom kvartskrisen i 1980’erne for en stund tvang Oris i knæ, så genfandt firmaet gejsten og lancerede i 1990 begrebet High-Mech for at understrege engagementet med mekaniske ure af højeste kvalitet. 

Oris’ ure er 100 procent mekaniske og præget af et industrielt design samt en signaturrød rotor på ur-husets automatiske værker. Der er ingen Genève-striber på broerne eller anden lir på urværket.

Det officielle slogan, ’Go Your Own Way’, indkapsler de kerneværdier, som Oris har abonneret på i over 100 år, og som har givet det kultstatus blandt entusiaster: uafhængighed, håndværk og kvalitet, der er til at betale.

Måske er det det, som fik ur-mediet Hodinkee til at skrive en begejstret anmeldelse af Oris ProPilot X Kermit Edition med overskriften: ’Step aside Rolex, there’s a new Kermit in town.’ Vi kunne ikke have sagt det bedre. 

www.oris.ch

Se, hvad vi ellers skriver om: Ure