I snart har 50 år har californiske Patagonia klædt modebevidste naturentusiaster på til en tur i fjeldet, skoven og ørkenen.

Nu giver firmaet bag brandet tilbage til naturen med en ny og opsigtsvækkende ejerskabsstruktur, der placerer hver en krone, der ikke bruges på at drive firmaet, i kampen mod klimaforandringer.

Patagonia-stifteren, 83-årige Yvon Chouinard, har i et større interview med The New York Times fortalt om sin foragt for det moderne aktiemarked, der ifølge ham er indrettet til at skulle tilfredsstille aktionærer frem for at tage socialt ansvar:

”Jeg har været på Forbes’ liste over milliardærer, og det gjorde mig skrækkeligt forbandet. Jeg har ikke en milliard dollars i banken. Jeg kører ikke i Lexus,” fortæller han.

Patagonia1.jpg
Foto: Getty Images. Patagonias grundlægger og CEO Yvon Chouinard.


På Patagonias hjemmeside har han uddybet behovet for en gentænkning af, hvordan store selskaber som hans eget bør prioritere sin profitter:

”På trods af dens enorme omfang, er jordens ressourcer ikke uendelige, og det er klart, at vi har overskredet dens grænser. I stedet for at udvinde værdi fra naturen og omdanne den til rigdom, bruger vi den rigdom, Patagonien skaber til at beskytte naturen.”

Derfor har Chouinard og hans familie splittet Patagonia i to nye enheder: Patagonia Purpose Trust, der ledes af familien og stadig vil have den daglige kontrol med selskab, men kun ejer omkring 2 procent af de samlede aktier. De resterende 98 procent ejes af Holdfast Collective, en amerikansk velgørenhedsorganisation, der er dedikeret til at bekæmpe klimaforandringer.

”Jeg føler en stor lettelse ved, at jeg har fået sat mit liv i orden. For os var det her den ideelle løsning,” slutter Chouinard til The New York Times.

Han vurderer, at Patagonia, afhængigt af selskabets succes, hvert år vil donere omkring 745 millioner kroner til Holdfast Collectives arbejde.