Ugens modeoverblik:

Adidas og Gucci lancerer samarbejdskollektion med en ikonisk gummisko i centrum

Vi samler op på ugen, der er gået i modeverdenen og fortæller de vigtigste nyheder. Her er der blandt andet nyt fra de danske outdoor-konger fra Norse Projects, mens traditionsrige Barbour har fået sig en kønsneutral opdatering.

Ugens modeoverblik: Adidas og Gucci lancerer samarbejdskollektion med en ikonisk gummisko i centrum
Offentliggjort
Adidas og Gucci lancerer samarbejdskollektion med en ikonisk gummisko i centrum

Adidas og Gucci går retro til værks

I december sidste år begyndte rygterne at løbe om et samarbejde mellem Adidas og Gucci, og et par måneder efter, d. 26. februar i år, kunne Gucci så bekræfte, at de slår pjalterne sammen med den tyske sportsgigant.

Samarbejdskollektionen, der er præget af Guccis retro designæstetik, vil bestå af forskellige ting som jakkesæt, striktrøjer og alskens accessories, men der er ingen tvivl om, at det er Guccis take på Adidas’ ikoniske gummisko ’Gazelle’, der kommer til at være det varmeste brød. Her har Alessandro Michele og co. fået fri leg og beklædt klassikeren med farverigt ruskind, slangeskinsprint og Gucci-emblemet. Vi kryber gerne til korset og siger, at det bare fungerer.

Det er ikke første gang, at det italienske luksusmodehus krydser over i sportens verden. Senest så vi det fremragende samarbejde med The North Face, der kom udkom i starten af december sidste år, og nu bliver vi altså igen forkælet med, hvad der – indtil videre – tager prisen for årets bedste collab. Det er til at forstå, hvorfor Gucci og Adidas har ligget i toppen så længe.

Du kan se flere billeder af ’Gazelle’-skoen her og resten af kollektionen her.

In Falling Rain Norse Projects grøn.jpg

Norse Projects klæder dig på til regnvejret

Norse Projects har gang på gang bevist, at de mestrer at skabe tøj, som kan modstå det omskiftelige vejr, der kommer med at bo i det kolde nord.

Denne her gang har de lanceret kollektionen ’Overcoming Elements’, der tager udgangspunkt i de fire elementer og derfor udkommer løbende gennem fire forskellige drops.

Det første element var jord, men i dette drop er regnen i centrum, og derfor er minikollektionen bestående af to jakker passende blevet navngivet ’In Falling Rain’.

Jakkerne er produceret i genanvendeligt plastik, og GORE-TEX-teknologien er blevet påført Norse Projects klassiske silhuetter NUNK og FYN, så regndråberne glider direkte af. Begge modeller fås i farverne 'Black', 'Deep Sea Green' og 'Chrome Yellow”.

Kollektionen kan findes på Norse Projects hjemmeside.

brain-dead-sergio_0004_IMG0213-R01-003.jpg

Sergio Tacchini og Brain Dead genopfinder tennissættet

Man kan roligt sige, at Sergio Tacchini er synonym med tennis, mens det modsatte nærmest gør sig gældende for deres nye samarbejdspartner, Brain Dead. Derfor er det også lidt et umage par, der er gået sammen om at give det ellers traditionelle, hvide tennistøj et frisk pust af energi.

Brain Deads forkærlighed for grafisk streetwear kommer i den grad til udtryk i kollektionen, som består af klassiske tennissilhuetter som poloer, tracksuits og svedbånd, der er blevet nyfortolket med tern i primærfarver, ligesom der er lavet et logo til samarbejdet.

Selvom kollektionen er vovet, og den nok vil vende lidt blikke på tennisbanen, så kan den sagtens bruges til din næste tenniskamp. I hvert fald hvis du har en strategi om at gøre din modstander ukoncentreret.

Kollektionen kan købes her og her.

Barbour x Ally Capellino.jpg

Barbour og Ally Capellino debuterer med første samarbejde

Det traditionsrige, britiske brand Barbour er gået sammen med landsmændene fra accessory-mærket Ally Capellino om at lancere en unisex-kollektion.

Centralt for kollektionen er, at den er designet til at være både praktisk, tidsløs og nem at style. Samarbejdet er en tydelig kombination af Barbours mange års erfaring inden for overtøj og Ally Capellinos contemporary og minimalistiske design, hvor der er givet plads til begge mærkers genkendelige design.

Kollektionen består af seks jakker samt en unisex taske og bøllehat. På farvepaletten er det tydeligt at spore en inspiration fra det militaristiske med navne som ’Royal Blue’, ’Dark Navy’ og ’Army Green’.

For traditionsmærker som Barbour kan det være svært at forholde sig relevant i en modeindustri, som i stigende grad forventer at blive udfordret hver nye sæson, der melder sig, men dette samarbejde er første skridt i den rigtige retning.

Kollektionen kan købes her.

En posthum kollektion

Det kom som et stort chok for de fleste, da Virgil Abloh gik bort i november sidste år efter længere tids sygdom. Det var dog ikke til at se, at en af de mest anerkendte designere det sidste årti ikke længere er i blandt os, da Off-White, som Abloh var stifter og chefdesigner for, inviterede til FW22-show i Paris tidligere denne uge.

Ablohs distinkte kendetegn var nemlig at finde overalt i kollektionen, der har fået navnet ’Spaceship Earth and Imaginary Experience’, da størstedelen af de forskellige designs er blevet til på en noget anderledes måde og personlig måde. Off-Whites designteam har nemlig brugt Ablohs enorme bagkatalog af WhatsApp-samtaler, han havde med alt og alle, til at arbejde ud fra, så de kunne komme så tæt på hans visioner som muligt. Det er planen, at samtalerne skal fungere som ledestjerne i fremtiden ligeså, og på den måde vil Virgil Abloh i mange år frem være en del af Off-White og dets kollektioner.

Hvem der overtager roret hos Off-White er endnu uvist, og det er helt forståeligt, da den rolle kommer med store sko. I stedet bliver modehuset ledt videre af New Guards Group, Farfetch og LVMH-konglomeratet indtil nærmeste fremtid.

Du kan se flere billeder af kollektionen her, der vil komme til salg i juli 2022.