scroll-down

Christian Grau tester Mercedes S500: ”Leverer heldigvis stadig den S-klasse-følelse, hvor alle andre lækre biler føles barnlige”

Med den nye S-klasse sætter Mercedes endnu engang nye standarder for komfort og teknologi i en serieproduceret bil. Samtidig er vores testbil den første S500 med ’blot’ seks cylindre. Christian Grau vurderer, om det nu også går an.

Af Christian Grau
Foto: PR
Motor Euroman

Afhængigt af, hvordan man ser på det, er den nye Mercedes S-klasse enten den syvende eller tiende generation i rækken af det tyske flagskib. Modellen har aner helt tilbage til 1954, men først i 1972 fik den navnet S-klasse. I mellemtiden har bilen lagt ryg til en stribe af teknologiske og mekaniske landvindinger som ABS-bremser, ESP-stabilisering og adaptiv fartpilot for nu blot at nævne nogle af alle de opfindelser, som sidenhen er blevet standardudstyr i alverdens almindelige biler.

S-klassen sætter nye standarder hver gang, der kommer en ny udgave, og den nye S-klasse introducerer således en ny airbag monteret i ryggen på forsæderne til at beskytte bagsædepassagererne. Derudover giver bilen dig mulighed for at styre visse funktioner med dine øjenbevægelser. Det gælder fx ved indstilling af sidespejlene, hvor bilen automatisk vælger at indstille det spejl, du kigger på.

Ydermere har bilen navigationsvisning med holografisk effekt, den har 4D-lyd, og den har medstyrende bagaksel, der kan gå ud i en vinkel helt op til 10 grader og dermed reducere venderadiussen til 10,5 meter. Bilens digitale forlygter giver dig ikke bare fantastisk lys, de hjælper dig også ved at projicere advarsler og anvisninger på asfalten. Holder du tilbage for, at en fodgænger kan passere vejen en mørk aften, kan den oplyse vogn-banen som en fodgængerovergang.

Se, hvad vi ellers skriver om: Biler, Christian Grau og Mercedes