Christian Grau anmelder: "Havde det ikke været for klimakrisen, ville BMW M240i være den perfekte BMW" scroll-down

Christian Grau anmelder: "Havde det ikke været for klimakrisen, ville BMW M240i være den perfekte BMW"

Månedens testbil er en klassisk, tysk allrounder, der både er komfortabel til den rolige kørsel og vild, hvis du vil udfordre landevejene. Christian Grau har kørt BMW M240i.

Af Christian Grau
Foto: PR
Motor Euroman

Der er ikke noget galt med BMW M240i, det er verden, den er helt gal med. Så simpelt kan det siges. Havde det ikke været for klimakrisen, ville BMW M240i være den perfekte BMW. I hvert fald hvis man hører til dem, der mener, at BMW’er skal være kompakte todørs-sedaner med kort akselafstand, baghjulstræk og seks cylindre.

Det var sådan, BMW byggede deres mest populære biler, indtil downsizing og elektrificering ramte bilbranchen.

Fra 1970’ernes 02-serie og frem til 90’ernes E36 3-serie coupé – køreglade biler med overskuelige dimensioner og lav vægt. Allerede dengang var firedørsversionerne og stationcaren kommet til, men senere fik modellen for alvor vokseværk, og dermed skrev 3-serien sig lidt ud af traditionen, hvis man skal se fundamentalistisk på det.

3-serien er stadig indbegrebet af BMW, men kan man klemme sig ind i en 2-serie med to døre, så er den tættere på ophavet. Er man på vej ned ad dén vej, så findes 2-serien ikke renere end i den version, der hedder M240i.

BMW har godt nok netop annonceret, at der er en ny M2 på vej, men den taler så ind i traditionen for M3, som går tilbage til 1986, hvor BMW E30 M3 så dagens lys. Det er langt mere kompromisløse gadebiler fra BMW’s motorsportsafdeling.

M240i er en klassisk, bayersk allrounder. Tilpas anvendelig til at fungere i hverdagen, hvis man bare er to. Tilpas komfortabel til langfart og ferier og tilpas sporty til at få det helt store smil frem, når du gerne vil køre aktivt og udfordre en snoet landevej.

Se, hvad vi ellers skriver om: Biler og Anmeldelser