Stjernekrig

De var hinandens bedste venner, da de voksede op sammen på Europas gokart-baner. De er naboer i samme lejlighedskompleks i Monte Carlo. De kører for det bedste team i Formel 1. Og de taler næsten ikke sammen: Forholdet mellem barndomsvennerne og Mercedes-teamkammeraterne Lewis Hamilton og Nico Rosberg er iskoldt. Englænderen Hamilton har vundet VM de to sidste år, men tyskeren Rosberg sluttede 2015 i topform. En ændring i Mercedes-racerens set-up passede pludselig bedst til Rosbergs kørestil, og så tog han seks pole positions i træk og vandt sæsonens tre sidste løb. Og det var ikke fordi Hamilton, der allerede havde sikret sig titlen, var gået på cruise-control. Efter en række in-fights i både 2014 og 15 hader Hamilton at tabe til Rosberg. Alt tyder på, at kampen om Formel 1-VM 2016 igen bliver et internt Mercedes-anliggende, hvor det tyske teams største problem bliver kørernes eskalerende ’stjernekrig’. Lewis Hamilton og Nico Rosberg er blevet hinandens bedste fjender!

Ferrari

De glade Michael Schumacher-dage er for længst forbi, og Ferrari har ikke vundet VM siden 2008. Men nu er Formel 1-feltets mest berømte team på vej tilbage. Med Sebastian Vettel som ny styrmand er Ferrari ved at køre sig i position til at kunne true Mercedes. Efter at have forbedret deres motor markant i 2015, satser man i år på at gøre tilsvarende fremskridt med bilen, og så kommer Mercedes under pres. Vettels første sæson på Den Stejlende Hingst resulterede i tre Grandprix-sejre, og tyskeren er ved at gentage dét, idolet Michael Schumacher gjorde for 20 år siden: Dengang sørgede Schumi for at samle Ferrari-teamet omkring sig, og det er præcis den øvelse, Vettel nu er i gang med. Dengang gav det fem VM-titler i streg – det samme kan ske i de kommende år.

Kimi Raikkonen

Mens Sebastian Vettel er ved at gøre Ferrari til ’sit’ team, kører Kimi Raikkonen mod en tidlig førtidspension. Han blev i 2014 sat i skyggen af Fernando Alonso, og da spanieren blev afløst af Sebastian Vettel, gentog mønsteret sig. Den ultra-cool finne er blevet degraderet til andenkører hos Ferrari, og den slags udskiftes jævnligt. Teamledelsen er blevet utålmodig, og derfor kører Raikkonen i år for sin karriere: Kun hvis han kan true Vettel, har finnen en fremtid i Maranello. Og i Formel 1.

Azerbaijan

Fra det internationale Melodi Grand Prix til et ægte Formel 1-grandprix: Azerbaijan debuterer i år i Formel 1-kalenderen med et gadeløb i hovedstaden Baku. Azerbaijans første grandprix ligner på forhånd en spektakulær affære. Modsat de langsomme bybaner i Monte Carlo og Singapore har man i Baku en langside, der vil give tophastigheder over 300 km/t. Samtidig går et stykke af banen ind gennem den gamle bydel, hvor gaderne er så smalle, at to biler ikke kan køre ved siden af hinanden. 

Kevin Magnussen

Tag ikke fejl: Kevin Magnussen er i år under endnu større pres, end da han i 2014 debuterede i Formel 1 for McLaren. Meget få kørere får en ny mulighed, nå de først har mistet deres plads i feltet, og derfor er det sidste chance for K-Mag – der kommer definitivt ikke en chance nummer tre. Han skal etablere sig som den helt centrale kører i den nye Renault-organisation – en kører, der ikke er til at komme udenom, når teamet i 2017 skal etablere sig i toppen, og sæderne for alvor bliver eftertragtede.

Derfor skal Magnussen save teamkammerat Joylon Palmer midt over – weekend efter weekend. Et nederlag (eller bare uafgjort) i den interne Renault-kamp med Palmer kan blive fatalt for Formel 1-karrieren.


LÆS OGSÅ: Sådan ser "de dyre bilers by" ud set fra en Mustang

LÆS OGSÅ: Annonce: Video: Når marginalerne er afgørende for succes eller fiasko

LÆS OGSÅ: Annonce: Vild oplevelse - træd indenfor i pitten hos det legendariske Ferrari team