Engang var der kun én Land Rover. Den var grøn og lignede en stor Jeep. Så kom Range Rover som det komfortable alternativ. Og så kom Discovery som en mellemting mellem de to.

Det var nemt nok at hitte rede i. Men så kom Freelander, Range Rover Sport, Range Rover Evoque og Discovery Sport. Og for at det ikke skal være løgn, ligner de endda hinanden. Og de er også alle sammen enormt stærke i terrænet og komfortable på landevejen.

Så hvad skal vi med Velar, den nye Range Rover? Jo altså, hvis du synes, den ene er for lille, og den anden er for stor, så er Velar måske lige tilpas?

Måske, men langt mere oplagt er det dog at vælge Velar, fordi det er den nyeste og dermed mest moderne Land Rover på et marked, hvor udviklingen går så hurtigt, at den seks år gamle Evoque allerede virker gammel.

Designmæssigt er Velar netop kulminationen på den linje, som Evoque slog an med sin på en gang glatte og skarpe kileform. Et formsprog, der delte vandene, men som på Velar er forædlet helt ned i en detaljegrad, man må tage hatten af for. Bemærk fx hvordan blinklyset på siden og dørhåndtagene er trukket helt ind i karrosseriet, så man får en ultra glat overflade.

Samme gennemførselsgrad præger kabinen, hvor næsten al instrumentering er flyttet over på to skærme i midterkonsollen. Den ene elegant kamufleret, så den går i ét med det sorte interiør og først giver sig til kende, når bilen startes. Ideen er, at al information og betjening kan flyttes rundt mellem de to skærme og det digitale instrumentpanel bag rattet.

Det kræver, at man lige sætter sig ind i funktionaliteten, men det går egentlig overraskende nemt, og så ser det fantastisk minimalistisk og cool ud. Systemet suppleres af to touchpaneler i rattet, som jeg dog afstod fra at benytte.

I stedet nød jeg udsigten til den smagfulde kabine, hvor læder, krom og vævet karbon går i skøn forening, med mindre man foretrækker træpaneler og tekstil. En lækker option er at vælge Velar med stofelementer fra danske Kvadrat. Et elegant, bæredygtigt og overraskende eksklusivt tilvalg, som endda anslår en lille trend i markedet. 

Range Rover Velar P380

Motor:
3.0 liter (benzin) V6
med kompressor
Ydelse:
380 hk
Moment:
450 Nm v. 3.500 omdr.
0-100 km/t 5,7 sek.
Topfart: 
250 km/t
Forbrug: 
EU-miks 10,6 km/l
CO2/km
214 g.
Pris:
2.082.900 kr.

Motormæssigt er Velar også moderne. Fortidens V8-motorer er erstattet af V6’ere og firecylindrede maskiner med alt fra 180 til 380 hestekræfter. Og uanset om du vælger benzin eller diesel, får du en meget komfortabel bil.

Den ottetrins gearkasse skifter smidigt, luftaffjedringen tilpasser sig din kørestil, og al optræk til decideret motorstøj er pakket elegant af vejen. Jeg kørte ikke den lille dieselvariant med 180 heste, men den større med 240 ligner et oplagt valg med sin blanding af bundtræk og mådehold.

Størst indtryk gør den store benziner med 380 heste dog. Her får du en hurtig limousine, der går den originale Range Rover og især Range Rover Sport i bedene på magelighed og samtidig virker så meget mere adræt og nutidig.

Så måske er Velar ikke så meget udvidelse af programmet, som den er en kannibal, der især spiser løs af Evoque, Range Rover Sport og Discoverys kunder – for slet ikke at nævne søsterskibet Jaguar F-Pace. Det er i hvert fald klart den lækreste og mest moderne af de fem og dermed også den, der har de bedste muligheder for også at erobre yderligere kunder fra BMW, Audi, Volvo, Mercedes, Porsche, og hvem der ellers gør sig til i den øverste del af SUV-klassen.

Mod sig har den en frygtindgydende startpris på 1.057.900 kroner, hvilket selv sagt er voldsomt for en firecylindret dieselbil med 180 hestekræfter. Til gengæld er det så den mest elegant indpakkede dieselbil, man næsten kan tænke sig, og konkurrenterne er altså også deroppe af. Ville jeg selv vælge Velar? Så skulle det være som et pludseligt mådeholdende alternativ til den helt store og endnu dyrere Range Rover, når krukken alligevel var åben.

LÆS OGSÅ: Se Nikolaj Stokholms biler gennem karrieren

LÆS OGSÅ: Netflix for biler: Porsche lancerer nyt luksusbil-abonnement

LÆS OGSÅ: Se Ole Stephensens biler gennem karrieren